Darren m/flere - Nesbyen (05.10.2020)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Vestre Langevasslie (969m)
Endpoint Vestre Langevasslie (969m)
Ascents Nordvest for Darren (1,084m) 05.10.2020 14:56
Darren (1,102m) 05.10.2020 15:23
Rustadstølfjellet (1,090m) 05.10.2020 15:58
Storskørrnatten (1,088m) 05.10.2020 16:21
Nonsnatten Sør (1,096m) 05.10.2020 16:36
Nonsnatten (1,098m) 05.10.2020 16:45
Visits of other PBEs Mytevegen bom (720m) 05.10.2020 14:00

Sannelig dukket det opp en ettermiddag igjen med muligheter for solgløtt innimellom alle gråværsdagene. Jeg slengte turutstyret i bilen for å kunne dra på en topptur etter jobb i Oslo.

Ved Svangtjernseter svingte jeg av fylkesvei 287 og kjørte oppover Mytevegen. Jeg dro kortet i automatbommen og fortsatte til Imlevegen nord for Langevatn. Her var jeg noe usikker på hvor jeg skulle satse på å parkere, og prøvde meg oppover veistubben Vestre Langevasslie. Langs denne grusveien var det enkelte steder såpass bred veiskulder at det var mulig å sette igjen bilen uten å være til hinder for andre.

Parkering langs grusveien Vestre Langevasslie.

Fra der jeg parkerte begynte turen med en slak og myrlendt skråning. Innimellom måtte jeg gjennom partier med kratt og skog. Høstfargene var på hell nå, så løvskogen var stort sett fri for blader. Som ventet var myrområdene søkkvåte, og alle små vannsig overfylte.

Opp til dagens første topp, Nordvest for Darren (1084), gikk jeg kun i terrenget. Jeg krysset en sti underveis, hvor jeg møtte en eldre dame som var ute og ruslet. Siste biten mot toppen ble det mer snaufjell og langt mindre vått underlag.

Noen myrdrag og litt skog her underveis til dagens første topp, som ikke ses i bildet. Darren (1102) er for øvrig den mørke høyden til høyre som ligger i skyggen.
Liten toppvarde her på Nordvest for Darren (1084). Bak til høyre venter neste topp, Darren (1102).
Sekken min ligger på toppen Nordvest for Darren (1084). I bakgrunnen er innsjøen Store Rustadvatn og landskapet jeg snart skulle bevege meg i.

Videre bort til det som med knapp margin skulle bli turens høyeste topp, kunne jeg for det meste følge sti. Få meter etter at jeg forlot Nordvest for Darren (1084) nådde jeg stien som er inntegnet på kartet. Her møtte jeg et par grupper med eldre mennesker som var ute og gikk. Stien gikk helt til topps på Darren (1102), som var en fin topp med veldig god utsikt.

På Darren (1102), med utsikt mot sør/sørøst.
Postkasse og flott toppvarde på Darren (1102). Den store dalen i bakgrunnen er Hallingdal.

På Darren (1102) skinte sola, og jeg ble her noen minutter i det fine været. Etter hvert måtte jeg videre, og fulgte da mye stier og tråkk underveis til Nonsnatten (1098), som skulle bli den nordligste toppen. Terrenget her var småkupert og litt artig å gå i, med flere nakne knauser som stakk opp av mosen, lyngen og gresset. I de lavere områdene var det imidlertid mer kratt og noe skog, i tillegg til mye vann der det var flatt.

Men før jeg kom så langt som til Nonsnatten (1098), skulle jeg blant annet oppom Rustadstølfjellet (1090), som var en litt kul høyde. Toppområdet her bestod av en rygg hvor det var stablet to små steiner oppå et lite toppunkt. Fortsatt sol, så den lille brisen var ikke veldig sjenerende.

På Rustadstølfjellet (1090), hvor en varde bestående av to steiner var plassert oppå et smalt toppunkt.

Deretter gikk jeg snart over Storskørrnatten (1088) og Nonsnatten Sør (1096). Her kom jeg lengre øst, og mer utpå kanten av den bratte østsiden på høydedraget jeg vandret oppå. Dette var også to fine toppunkt, med nydelig utsyn ned mot Hallingdal. Nærmere og mer under meg lå Rustadstølen.

Sekken min ligger ved kanten av den stupbratte østsiden på Nonsnatten Sør (1096). Setra nedenfor til venstre er Rustadstølen. Den store dalen i bakgrunnen er Hallingdal.
Jeg er på toppen av Nonsnatten Sør (1096). Litt lengre bak og nokså midt i bildet, er Nonsnatten (1098).

På Nonsnatten Sør (1096) kunne jeg nyte dagens siste solstråler. Innen jeg hadde gått den korte strekningen bort til Nonsnatten (1098), var sola blitt borte, og det forble den resten av turen der jeg befant meg. Vinden ble også noe kjøligere nå, så det var godt å få på lua mens jeg sto på turens nordligste topp. Her ble det bare en kort pause, før jeg begynte på returen.

Toppvarden på Nonsnatten (1098) til venstre. Bildet tatt sørover. Temmelig nøyaktig midt i bildet og et stykke lengre bak, ses Darren (1102).

Turen tilbake til bilen ville jeg legge litt lengre vest i terrenget enn der jeg hadde gått nordover. Jeg skulle i hvert fall gå vest for Store Rustadvatn. Når jeg zoomet inn på kartene så jeg at det var stiplet opp noen stier her og der som jeg muligens kunne dra nytte av underveis.

Og slik ble det... Over halvparten av distansen fra Nonsnatten (1098) og til jeg nådde grusveien Vestre Langevasslie, som jeg hadde parkert langs, fulgte jeg små stier og tråkk. Der jeg måtte gå i terrenget var det noe kratt og kjerr, og ikke minst vått. Men det var det sannelig også der stiene krysset myrområder. Spesielt rundt nordenden av Store Rustadvatn, sør for Vesle Rustadvatn og på det siste, store myrområdet før grusveien, var det mye vann i bakken. Jammen godt jeg hadde de nyeste fjellskoene idag... Og bekkene, ja de rant fulle og delvis over sine bredder.

Jeg er på vestsiden av Store Rustadvatn, som er innsjøen på bildet. Bakerst og midt i bildet er Darren (1102), med NV for Darren (1084) litt til høyre.
Den overfylte bekken som renner fra Store til Vesle Rustadvatn. Bygningen til venstre ligger langs vestbredden av Store Rustadvatn. Rustadstølfjellet (1090) er bak og litt til høyre.

Ved ankomst bilen var det blitt helt overskyet. Et regnvær nærmet seg fort sørfra, og noen minutter etter at jeg begynte å kjøre hjemover kom de første regndryppene. Dette regnet var egentlig ikke meldt, så den hadde jeg flaks med. Spesielt med tanke på at jeg hadde vurdert en tur noe lengre sør denne ettermiddagen, men at Darren tilfeldigvis ble valgt.