TTF STL-kurs helg 2, dag 2 (03.10.2020)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Skjerdingen N4 (1,430m) 03.10.2020
Skjerdingfjellet (1,465m) 03.10.2020
Visits of other PBEs Kårvatn (210m) 03.10.2020

Dag 1

Etter en god natts søvn hadde vi felles frokost med oppsummering av gårdagens etappe før vi gikk gjennom dagens etappe. Det var fortsatt meldt mye vind - opp mot 20 m/s på vår planlagte rute over Skjerdingfjelltraversen. De som hadde ansvar for første etappe gjorde gode vurderinger og vi hold fast på plan A.

Greit veivalg fra stien og opp til starten av traversen der vi tok en god matpause i le for vinden.
Traversen gikk veldig greit. Det var tørre forhold og mindre vind enn meldt (maks 14-15 m/s i kastene). Vi tok frem tau og sikring på et punkt men det hadde strengt tatt ikke vært nødvendig da omgåelsen ned til høyre var helt grei uten løse partier. Men øvingsmomentet var fint.

Alle kom seg greit over til hovedtoppen der det ble fellesbilde ved varden før vi gikk ned til Bjøråskaret. Tilbake ved camp ble det ompakking av sekker for å få med sovepose, telt osv.

Dagens andre etappe foregikk i mørket. Vi var litt sent ute i forhold til middag/kveld så vi tok oss ned til Dalaveien tidligere enn planlagt. Noen plukket opp bilene fra i får mens resten gikk opp til Kårvatn der vi installerte oss på hytta. Felles middag og god stemning.

Søndag hadde vi evaluering og en del foredrag fra deltakere. Deretter en kort tur ut med en førstehjelpscase etterfulgt av vading over elv. Lite vann og strøm i elva så det ble ikke all verdens til trening på dette momentet.

Til slutt var det samtale og evaluering av en og en deltaker. Alle deltakere fikk godkjent/bestått så dermed er 7 nye sommerturledere klar for oppdrag!