Notodden, på grensen mot Kongsberg (04.07.2012)

Written by Roger (Roger Gundersen) GSM

Ascents Fjellstulfjellet (786m) 04.07.2012
Fjellstulfjellet Sørøst (781m) 04.07.2012
Svinhusknatten (696m) 04.07.2012
Vinbekkhorn (778m) 04.07.2012
Visits of other PBEs Jerpetjønnshovet Parkering (465m) 04.07.2012

Notodden, på grensen mot Kongsberg

Utgangspunkt fra Meheia ved Jerpetjønnshovet mellom Notodden og Kongsberg.

Varden på Vinbekkhorn

Vinbekkhorn og Fjellstulvarden.
På nordsiden av E134 ligger to flotte topper i et usedvanlig godt merka løypenett (nymerka for anledningen) Flott terreng i fin fjellskog ispedd vakre, blinkende tjern. Gikk først opp mot Vinbekkhorn, som utmerket seg som et lite, miniatyr fjellområde. Her var dagens definitivt videste utsikt. Et skikkelig rundskue fra et helt åpent toppunkt.

På Vinbekkhorn, eller Vindbekkhorn som det står på lokale turkart, fikk jeg mitt første klipp på registreringskortet på vei mot Kjentmannsmerke til Notodden Turlag. Et lite mål jeg har for perioden 2012-2013.

Mot Skrim fra Vinbekkhorn

Fjellstulvarden var det også fin utsikt, men noe mer begrenset enn på Vindbekkhorn. Men toppen utfylte utsikten mot vest på en fin måte. Bok på toppen. Nedstigning gikk ned via Elgsprangknatten. Et herlig utspring på kanten til en skikkelig luftig og spektakulær nedstigning. Anbefales!

Fra Fjellstulvarden

Svinhusknatten
Nede ved bilen igjen var det bare å sprade over veien og følge sti videre sørover i retning Sveinsbu. Noe mer vått og myrete terreng på denne siden, men flott turområdet. I særdeleshet var det praktfullt inne ved Svinhusknatten og oppgangen til denne. Flotte myrer og små blinkende skogstjern. Her inne brøyt dessuten skydekket opp og sola kom skikkelig til for første gang på turen. Selve toppunktet var nokså skogskledd og begrenset i utsyn, men litt skue var det jo:) Toppen deles mellom Notodden og Konsgberg. Heia hytteforening har bok på toppen.