Gunhildrudknatten, Nesfjell og hjortelusflue (03.10.2020)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Råtevann (320m)
Endpoint Råtevann (320m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Gunhildrudknatten (567m) 03.10.2020
Nesfjell (599m) 03.10.2020
Visits of other PBEs Gunhildrudsetra krigsminnesmerke (402m) 03.10.2020
Råtevann parkeringslomme (306m) 03.10.2020
Helgetur til Mjøndalen. Etter solid frokost på Skramnes,kjørte Kristine,Hans Thorvald, Knut og jeg over Sundhaugen, og et lite stykke innover på vestsiden av Eikeren for å gå på Gunhildrudknatten og Nesfjellet. Vi parkerte ved Råtevann, og fulgte greit råk til Gunhildrudknatten. Derfra stort sett uten råk til Gunhildrudsetra, med krigsminnesmerke. Herfra også uten råk til Nesfjellet, med krakker og toppbok, men ingen synlige råk til toppen. På vei tilbake til bilen gjennom et villniss av et ryddefelt, og siste biten på en nylig vedlikeholdt traktorvei, som var noe bløt etter regnværet. Grått og overskyet vær, med litt yr og småregn på hele turen, så bare litt av den visstnok storslagne utsikt på Gunhildrudknatten. Ett nytt, men ikke særlig hyggelig bekjentskap på turen var hjortelusflua. Ingen av oss ble bitt, men tilsammen drepte vi nok rundt 100 stykker, som satte seg i håret, men også på klærne, og krøp innunder, på turen. Men -alt i alt en hyggelig tur i godt selskap. Tilbake på Skramnes, hadde også Hanne og Margrethe vært på tur, med mer kulturelt tilsnitt.
Parkerte ved Råtevann
Sveltihjel
Knut på Gunhildrudknatten
Knut, Hans Thorvald og Kristine på Gunhildrudknatten
Minnestein over falne like før krigens slutt på Gunhildrudsetra