Sandvassheia (02.10.2020)  3

Ascents Kinnkjerklumpen (543m) 02.10.2020 14:27
Sandvassheia (655m) 02.10.2020 15:24
Visits of other PBEs Holden p-plass (300m) 02.10.2020 17:13
Sandvassheia er på Fosen topp ti lista over de høyeste toppene her. Mye byggeaktivitet ved Holden dammen for tida så p-plassen er noe redusert bare en liten lomme plass til max 3 biler ved infotavla så jeg valgte å kjøre inn og betale kr.50.- i p.avgift på den store parkeringsplassen.Det er Holden Hytteierforening som driver p-plassen. Stien opp til Kinnkjerklumpen er lagt om og går nå nedenfor demningen hvor ny trebru er laget over elva.Tydelig sti hele veien opp lia med litt glatte og gjørmete parti. Var spendt på vinden her oppe da det allerede ved start var mye vind. Caps`n måtte bare pakkes ned da æ kom opp til varden på Kinnkjerklumpen i den sterke vinden.Skrev meg inn i trimboka før jeg fortsatte bortover heia. Prøvde å gå litt i le for vinden etter hvert. Det ble mange "lure topper" bortover før toppunktet endelig ble nådd. Vinden var nå så sterk at matpausen ble tatt litt nede på nordsida i le for vinden.Flott utsikt her oppe tross mye dis i lufta idag. På retur ned prøvde jeg å følge det som fantes av en gammel sti bortover aksla. Grei tur!
Stor og romslig p-plass her.
Nybrua  nedenfor demningen.
Nybrua nedenfor demningen.
Fosen Turlag har vært her også.
Litt oppe i lia kommer utsikten etter hvert.
Olheia 633 moh. på andre sia av Holden.
Kjinnkjerklumpen.
Lite vann i Holden nå når det foregår arbeid med demningen.
På vei videre mot Sandvassheia og ser her tilbake mot Kinnkjerklumpen.
Her er toppen med høyeste punkt ved varden lengst unna.
Da er flagget på plass :)
Her er toppunktet.
Er kommet et godt stykke på tilbake turen. Toppen ligger langt der borte.
Snart ved Kinnkjerklumpen igjen.
Like ved demningen er stien godt avmerket. Dem vil vel ikke ha turfolket inn på anleggsområdet.
På kjøreturen hjemover ble det en spesiell solnedgang. Sand fra Sahara i lufta laget en helt unik effekt.