Steinbudalshøa og Skjerellfjellet i Nord-Fron (25.09.2020)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Skjerrelhøa (1,371m) 25.09.2020
Skjerrellfjellet (1,502m) 25.09.2020
Steinbudalshøa (1,387m) 25.09.2020
En fin høstdag var meldt og jeg hadde hele fredagen til rådighet før jeg skulle hente familien på Otta stasjon. Kjørte tidlig fra hytta og parkerte på toppen av hyttefeltet på Mysuseter, ikke så langt unna Spranget. Herfra gikk det en flott sti østover og inn i Musvorddalen. Jeg fulgte stien forbi Fremre Gjetarbue og til jeg var rett nord for Veslhøa. Her tok jeg av stien og fulgte et lite tråkk opp til skaret mellom dagens to mål; Steinbudalshøa og Skjerellfjellet. Fra skaret gikk jeg i lett terreng opp til punkt 1373. Herfra var det god utsikt sørover. Jeg så også at den nordlige delen av toppen var høyere og gikk så opp til varden på Steinbudalshøa. Beskjeden varde, dette er nok ikke den mest besøkte toppen i disse traktene :-)
Turen gikk tilbake igjen til skaret og opp på Skjerellfjellet. Stilig fjell med en spektakulær plassering av den flotte varden på toppen. Jeg fant en vindstille plass i bratthenget nedenfor og nøt høstsola i nesten en time. Til slutt måtte jeg rive meg fra, og fulgte lett terreng rett vestover via høyden 1379 og videre nordover ryggen til Skjerellhøa. Derfra bratt ned til Øvre Tverrglitra og på sti tilbake til bilen. Fantastisk tur i flotte Rondane!
Flotte høstfarger fra veien opp mot Spranget
Fremre Gjetarbue med Rondetopper i bakgrunnen
Beskjeden varde på Steinbudalshøa
Utsikt vestover mot Skjerellfjellet fra Steinbudalshøa
Skjerellfjellet i Nord-Fron
Stilig plassering av varden på Skjerellfjellet
Skjerellhøa med Skjerellfjellet i bakgrunnen
Fint elvejuv med Skjerellhøa i bakgrunnen