Hardangervidda vest Liset til Kinsarvik (01.08.2004)

Written by siroho GSM

Visits of other PBEs Hadlaskard (1,004m) 01.08.2004
Hedlo (945m) 01.08.2004
Nyastølfossen 01.08.2004
Nykkjesøyfossen (580m) 01.08.2004
Stavali (1,021m) 01.08.2004
Tveitafossen 01.08.2004

Vestvidda Hardangervidda

Opp gjennom tidene har jeg hørt mye om stien ned til Kinsarvik og om Stavali, jeg har vært i området men ikke gått vestover, så dette ble valgt i år.
Torstein og en kamerat ville også på fjelltur, så jeg kjørte dem opp til Haugastøl så skulle de gå i Skarvheimen og ta toget hjem igjen. Jeg kjørte videre til Liset og parkerte der på en parkeringsplass ved vegen, greit sted å komme tilbake til med buss.

Stien mot Hedlo gikk på nedsiden av vegen og fortsatte opp lia, tungt for kroppen, og det var skrekkelig varmt. Jeg var heller ikke påpasselig med å passe på slik at jeg ikke skulle bli solbrent, ble så solbrent i brystet så jeg måtte dekke meg til resten av turen.

Jeg kom inn til Hedlo på kvelden og fikk meg middag og gikk videre til Hadlaskar dagen etter. Jeg trivdes ikke på Hedlo, kommer aldri hit igjen. Synd at Vivelid Fjellstove var stengt denne sesongen.

Turen til Hadlaskar var ikke lang, men det var så varmt, måtte gå bra skygge til skygge og hvis det var en liten sky som dekte for sola var det bare å gå når det var litt mindre solsteik.

Da jeg kom inn til Hadlaskar la meg meg i skyggen av hytta og sovna, godt å få avkjølt seg litt. En del bading på kvelden nede i elva ble det også. Hadlaskar var helt forandret siden sist jeg var her i 1986. Nå var det en flott moderne selvbetjeningshytte med gode madrasser.

Neste dag gikk turen til Stavali i et goldt landskap med vann, fjell og snø. Elsker slike områder. Etter ca halvgått kommer jeg til Finnabu. Her er det et følge med kløvhester som raster. Fint og naturlig syn her på vidda. Det var spesielt å komme fram til Stavali med kuer som gikk på vollen og mulighet til å kjøpe seg rømmegrøt. Spreke kuer som klarer å komme seg opp hit på våren. Jeg ble to dager her for å hvile litt før jeg skulle gå ned Husedalen. En nedtur var helikoptertransporten av diesel til aggregatet for å drifte melkemaskina, men ser at det var nødvendig. Likte meg godt her og kommer hit igjen.

Siste dag var et flott opplevelse med foss på foss ned Husedalen. Ved Nykkjesøy ble det bading for å avkjøle seg for å gå siste del av turen. Det gikk bratt ned over løvskogen og kom ned på en veg som jeg fulgte ned til Kinsarvik. Det var mange på tur opp for å bade denne ettermiddagen, så populært badested for de lokale. Det ble hotell på meg den natta og så buss opp igjen til bilen på Liset.

Ingen bilder fra denne turen, hadde den gangen bare et analogt speilreflekskamera og det var altfor tungt å dra på.