Jordtinden, Vågan (29.09.2020)

Written by Firing (Live Firing Solheim) GSM

Ascents Jordtinden (530m) 29.09.2020 13:52
Småtindan (662m) 29.09.2020 14:32

Valget i dag falt på Jordtinden i Olderdalen. En pigg som vises godt fra E10'en, og som vi har kikka på mange ganger. Bitte litt reseach og jeg fant ut at Lofoten ultra løp går over her og videre over til Småtindan. Tenkte at det går det muligens sti over her. Greit, særlig opp gjennom bjørkeskogen. Har også et Vågan-kart som viser at det går en sti ned Finnmarksdalen og tilbake til vårt utgangspunkt i Olderfjord.
Så langt en riktig og en feil.
Godt merket stistart kjerreveien ved foten av Jordtinden. God sti hele veien opp. Piggen er et flott syn, men veldig enkel å gå opp. På toppen møtte vi en som hadde gått opp fra Kabelvåg og skulle bli hentet i Olderfjorden. Smart!
Ruta videre over til Småtindan er først uten sti opp ura, og deretter tydelig sti når ryggen tar til. Stien går tidvis oppå ryggen og brekker litt ned når det blir rufsete. Så enkelt opp til Småtindan. Men nå var tåka kommet og vi så niks nada ingen ting. Helt greit, for vi hadde allerede konkludert at dette er en tur vi vil ta igjen!
Ruta ned Finnmarksdalen var så som så. Ingen sti å finne, kun 2 varder så vi. Her var det meget tunggått terreng, med mye og høy vegetasjon, ur, smlt med kun elva å gå i, bush, myr. Stien på kartet er nok ikke brukt på maaaange år. Så da veit vi det. Angra ikke på rutevalget, ellers ville vi jo aldri finni ut av det. Men neste gang vi går vi definitivt ikke ned her. Helt fint å gå samme vei tilbake, eller ned til Kabelvåg.

Jordtind stikker opp til venstre
Stistart er godt merka fra kjerreveien
Hjemmekontor
Ivar på toppen av Jordtinden. Småtindan bak, men da vi kom dit kom tåka sigende og dekket til utsikten
Fin rygg fra Jordtinden til Småtindan, her på det breieste
Når det rufset seg til med blokker gikk stien litt på nedsiden av selve ryggen
Ryggen mellom Jordtinden og Småtindan. Jordtinden lengst til venstre
Toppen "Nord for Småtindan" 542 ser jo artig ut. Tåka kommer
Returen ned Finnmarksdalen starter fint, her et glimt uten tåke
Litt mer rufsete å gå lenger ned i dalen, og det ble smalere og det ble ur....