Ånebunuten & Vorsetfjellet - Rollag/Tinn (28.09.2020)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Kringletjønn p-plass (818m)
Endpoint Kringletjønn p-plass (818m)
Ascents Ånebunuten (1,047m) 28.09.2020 17:21
Vorsetfjellet (1,031m) 28.09.2020 18:00
Visits of other PBEs Bakkevegen bom (403m) 28.09.2020 15:54
Kringletjønn p-plass (818m) 28.09.2020 16:25

Etter mange dager med gråvær og regn, kom det endelig en ettermiddag hvor det var meldt lettskyet og sol. Men det var kortvarig, for allerede samme kveld og påfølgende natt skulle det igjen skye over. Så her var det bare å hive seg rundt og kjøre avgårde rett fra jobb...

Mens jeg kjørte gjennom Drammen og Kongsberg var det helt overskyet, og skydekket lå nedpå de høyeste toppene. Hadde værmeldingen bommet, eller var dette bare den typiske høsttåka som ofte ligger i lavlandet på denne tiden av året? Etter hvert som jeg rullet oppover i Numedal lettet skydekket, og da jeg kjørte gjennom Rollag så jeg nesten bare blå himmel i nord og nordvest. Så den typiske lavlandståka skjulte igjen finværet oppi høyden.

Rett før jeg kom til det som kan kalles Veggli sentrum, svingte jeg av fylkesvei 40 og kjørte bomveien (Bakkevegen, senere Skjerbrekkavegen og Sundtjønnvegen) til Myrefjell og Sundtjønn. I området ved Sundtjønnsetre var det utrolig mange hytter. Siden det nå var høstferie for mange, var det folk på flere av hyttene. Jeg parkerte på en liten plass i krysset ved Kringletjønn, like nord for Sundtjønn.

Parkeringsplassen ved Kringletjønn.

Jeg startet turen med å rusle over en bru og så følge Setervegen. Ved brua var det et skilt som sa at videre kjøring kun var tillatt til hyttene. Helt greit det, for det var jo ikke lange biten Setervegen gikk innen den sluttet og jeg måtte over på sti. Videre oppover i skogen fortsatte jeg på denne stien, som virket å være ganske godt brukt. Flere steder var det svært vått, og noen plasser litt gjørmete. Ikke overraskende etter alt regnet den siste tiden. Tydelig at jeg var noe sent ute idag, for alle andre som var ute og gikk var på vei nedover.

På Deveggnatten og Skomakarnatten kom jeg over tregrensa, og utsikten ble langt bedre. Stien ble også mindre sølete nå.

Skogen tynnes ut og utsikten åpner seg. Her ser vi nordover, i den retningen jeg har kommet fra.

Etter Skomakarnatten delte stien seg. Jeg så nå over mot Ånebunuten (1047), som virket å være så langt unna der den befant seg nesten rett under sola i sørvest. Mulig den disige lufta og motlyset bidro til at det så langt ut...

Jeg har akkurat gått over Skomakanatten og ser over mot Ånebunuten (1047), som er like til venstre under sola.

I motsol vandret jeg nå på en mindre sti litt ned igjen til noen små tjern. Myrete og mye vann i bakken på de flate partiene her. Jeg prøvde å hoppe på tuer og steiner der det var mulig.

Snart gikk det noe oppover igjen, og nå på en litt større sti. Denne fulgte jeg over en liten høyde, og så opp på toppen av Ånebunuten (1047). Litt før toppen tråkket jeg over en liten fonn av nysnø. Dette hadde nok kommet 2-3 dager tidligere da temperaturen var lav samtidig med mye nedbør, og vind fra nord/nordøst. Disse fonnene lå i leside mot sørvest.

Ånebunuten (1047) sett fra øst.

Vidstrakt utsikt fra Ånebunuten (1047), men idag ble den hemmet av den grå og disige lufta. Og i øst hang fremdeles skydekket igjen nede i Numedal. Men sola skinte, og temperaturen var ikke så aller verst med tanke på at det nå var helt i slutten av september.

Postkasse og en beskjeden toppvarde på Ånebunuten (1047).
På Ånebunuten (1047) med utsikt mot sørøst. Bak til venstre ses tåkeskyene nedi Numedal. Foran dette skydekket skimtes den svære toppvarden på Vorsetfjellet (1031).
Utsikt sørover fra Ånebunuten. Fjellmassivet til venstre er Blefjell.

Fra Ånebunuten (1047) og bort til Vorsetfjellet (1031) fulgte jeg stier hele veien gjennom et snilt og lettgått terreng. Mens jeg vandret på disse stiene la jeg merke til en person borte ved toppvarden på Vorsetfjellet. Samtidig ble denne toppen gradvis borte da tåka kom sigende østfra. Innen jeg nådde varden på Vorsetfjellet var det blitt så tett at all utsikt var blitt borte. Personen som hadde sittet ved toppvarden var også forduftet. Utsyn hadde jeg jo allerede fått idag, så i tåka på Vorsetfjellet (1031) ble jeg ikke lenge før jeg snudde og startet på tilbaketuren.

Overraskende stor toppvarde på Vorsetfjellet (1031).

På returen ble jeg gående i tåka helt til jeg nærmet meg skoggrensa igjen ved Deveggnatten. Der kom jeg under skydekket, og så nå at det var blitt helt overskyet for de lavere områdene. Det var kun langt i nordvest at jeg så en åpning i skydekket. For min del spilte det liten rolle nå, siden jeg bare hadde igjen et lite stykke innen jeg var tilbake ved bilen.