Snota fra Vindøldalen (27.09.2020)

Written by marlenelund (Marlene Indiane Lund)

Ascents Snota (1,669m) 27.09.2020
Litl-Snota (1,566m) 27.09.2020
Snota N (1,284m) 27.09.2020
Snota NV (1,475m) 27.09.2020 08:45
Visits of other PBEs Vindøldalen p-plass (340m) 27.09.2020 08:45

Snota fra Vindøldalen sammen med mine spreke svigerforeldre!

Vi parkerte ved Vindøldalen p-plass og syklet videre innover dalen på grus/traktorveien så langt vi kom, litt over 7 km. Her satte vi fra oss syklene og fortsatte til fots opp mot Vassdalen til trimposten.

Vakre Vassdalen med Vassdalskamman i bakgrunnen
Fra trimposten følger vi stien rett øst. Vi traff ikke helt på stien som tok oss oppover mot ryggen og endte med å gå i ulendt terreng og store steiner. På nedturen fant vi stien ved å følge vardene, anbefaler å bruke denne veien både opp og ned.

Da vi fortsatte i sør-øst retning mot toppen valgte å holde litt øst for ryggen siden jeg og min mann skulle ta med oss smultringen Snota N på veien opp. Vi skilte lag med svigers som valgte å droppe denne og satte kursen rett mot NV toppen isteden.

Etter N-toppen var det litt klyving for å komme seg opp på ryggen igjen, og etter en tur innom Litl-Snota møtte vi på turfølget vårt, fylte på med en god lunsj, og satte kursen mot selve hovedtoppen via stien som kommer fra Folldalen.