Øyensskavlen (Båeriesvaerie) (28.09.2020)  5

Ascents Øyensskavlen mast (633m) 28.09.2020 14:17
Øyensskavlen (686m) 28.09.2020 14:31
Visits of other PBEs Øyensskavlen p-plass (130m) 28.09.2020 12:46
Det var en flott høstdag i Trøndelag så dette ville bli en fin tur. Etter at den planlagte turen opp på Salan i Indre Fosen kommune ble lagt på is så valgte jeg å kjøre mot Namdalseid for å ta turen opp til Øyensskavlen. Tok av og fulgte RV 715 mot Osen. Ved Myrmoen ligger en stor p-plass hvor grusveien opp til Øyensskavlen (Øyensskavlveien) begynner. Veldig fint å gå etter veien opp til Kalnestjønnin hvor det ligger en trimpost og en flott gapahuk ved den øverste tjønna hvor det kan være fint med en liten rast. Oppe ved Saksheia tok jeg korteste vei opp brattlia mot masta før jeg kom inn på veien igjen. Fint å gå her oppe fra masta og videre mot toppunktet. Tydelig sti som du kan følge. Flott utsikt fra toppvarden selv om det var litt disig i dag.Her var det også litt vind så måtte på med litt klær da jeg måtte kaste t-shorta tidlig på turen. Varmt i slutten av sept. i Trøndelag:) God pause på toppen med litt mat og drikke (husk å skriv deg inn i boka som ligger inne i varden) Hadde faktisk vært en turgåer her tidligere i dag. På vei ned igjen var det kommet en bil med service folk opp til masta så det er nå "litt" aktivitet her. Nede ved p-plassen møtte jeg en person som skulle ta turen opp så det er nå tydelig at dette er et populært turmål. Fin tur i et fantastisk flott høstvær!
Da er det bare å starte på grusveien opp lia.
Da ser æ Øyenskavlen for første gang.
Idylisk ved Kalnestjønnin.
Her er det merking som har stått en stund.
Da er man snart oppe ved masta men det er enda et stykke til toppen.
Trimpost  er det her like ved masta.
Trimpost er det her like ved masta.
Der borte en plass ligger toppen.
Endelig! Toppvarden i sikte.
Øyenskavlen 687 moh.Det er den høyeste toppen her. Utover Fosen er det bare fjelltopper som er lavere.
Panorama mot vest.
Mot nord.
Ned mot Namdalseid.
Nedturen har startet. Ser Hemnafjellet som bare er 2 meter lavere en Øyenskavlen langt i det fjerne.
Farvel ti Øyenskavlen for denne gang. Det har vært en fin opplevelse så turen kan tas en annen gang også.
Mekveldheia.
Tilbake til start.
Stoooor og fin p-plass. TAKK for turen og vel blåst!