Blåkollen (28.09.2020)

Ascents Blåkollen (336m) 28.09.2020 13:04
Visits of other PBEs Parkering Blåkollen (153m) 28.09.2020 12:28
Postkassen rett nedenfor toppunktet

Hadde lest at det skulle gå blåmerket sti opp på denne toppen, og at beskrivelsen skulle ligge i postkassen på Bokhuset som ligger i krysset mellom Singurdalsveien / Oseidveien. Kørte derfor ned igjen til huset. Men der lå det ikke noen beskrivelse. Ringte et tlf.nummer jeg fant og en hjelpsom mann fra Kjosen IL som beskrev hvor vi skulle kjøre for å komme til stistart. Kjørte inn Oseidvegen og kjørte denne forbi et hus med masse rot og containere, maskiner osv. Etter denne tok vi av til høyre 2. avkjørsel etter denne, opp Lislemyrveien og kjørte denne til høyre forbi Honhugen gapahuk og opp på p-plassen. Herfra var det god blåmerka sti i fint terreng opp liene og til toppen. Det var varmt og godt denne dagen og vi kosa oss skikkelig der vi gikk mellom glissen furuskog, tyttebær og blåbærris og hørte på ravnesang og hakkespetter, og plutselig skvatt det en stor tiur opp rett foran oss. Wow her var det fint. Siste stykket går på fine svaberg.
Toppen bød på vindstille og blåne etter blåne av fjell. Vi kosa oss lenge her oppe og nøt ravnene som leika rundt toppen, sol og varme til solen gikk sin vei. Ned samme vei.
Parkeringen
Fin varde. Der går nok en sti en annen vei også, denne er ikke på blåstien