Tre kysttopper i Flatanger. (Flatanger 39-40-41/67) (27.09.2020)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Kilmyra (36m)
Ascents Kilfjellet (364m) 27.09.2020
Sør for Kilfjellet (187m) 27.09.2020
Vikdalsfjellet (217m) 27.09.2020

Trøndelag 687-688-689/1560
Etter tre uker med regn ble det sol og fint høstvær. Nå har elgjakta startet, og på hvert sted det var ei veilomme var det parkert firehjulstrekkere og varebiler overalt. Jeg valgte derfor å kjøre helt ut til kysten. Fra Fv17 ved Sjøåsen fulgte jeg Fv 766 til Lauvsnes og vider ut til Vik i Flatanger. Fra vik fulgte jeg vei 7084 til veikryss mellom Kvaløyseter og Kilan. Jeg fulgte veien til Kilan i 200 meter og parkerte ved en traktorvei på høyre side inn mot Kilmyra. Plass til to biler her, og det var ingen elgjegere å se her. Jeg fulgte traktorveien som ble til sti. Stien går ganske bratt opp til Keipen og videre derfra er det flott terreng opp mot Kilfjellet. Her er det en stor varde med turbokboks som så rusten ut. Herfra ser jeg fjellet på Håneset som har fått navnet sør for Kilfjellet i Peakbook. Det ser lett ut nedover mot sadelen til dette fjellet, men jeg kom ned i en ulendt og kronglete bekkdal med urskog, men nede i bunnen var det fint å gå i en krokete bjørkeskog. Jeg vil anbefale retursporet mitt opp fra denne plassen også nedover, men det er vel heller tvilsomt at noen peakbookere vil sette sin for her. Dette fjellet mot Håneset har et sammenhengende stup nesten hele veien. Jeg fant en sti bratt opp et stykke mot Estenvika i vest. Dette var sannsynligvis en sti laget av mennesker. Denne stien gikk på bratte fjellhyller oppover mot toppen. Uryddig terreng også her. På toppen var det en minivarde med sjøutsikt overalt. Jeg greide å navigere ned igjen med gps. Tar man feil tilbake her blir det stup og atter stup. På tur tilbake mot Kilfjellet fant jeg en mye bedre rute opp enn den på tur ned. Anbefaler denne. På tur tilbake lå toppen av Vikdalsfjellet til venstre for meg, og kun 700 meter i luftlinje til toppen. Jeg gikk ned til Vikdalsvatnet og gikk over Kilvikbekken og fant ei fin rute opp mot toppen. Her har det vært en liten varde men alle steinene unntatt to, hadde blåst ned i ei fjellsprekk. Returnerte tilbake til Vikdalsvatnet og Kilmyra med tre topper i boks.

Kilmyra og Kilfjellet
Utsikt mot Kvaløya og Vikdalsfjellet til høyre i bildet
Stor varde på toppen av Kilfjellet
Utsikt fra Kilfjellet mot øyene i Flatanger
Her ser jeg ned mot Kilfjellet Sør, men det er ikke så lett som det ser ut til
Kilfjellet sør
Flott bjørkeskog mellom Hånesvika og Estenvika
Liten varde på Kilfjellet sør
Utsikt fra Kilfjellet sør (Håneset) mot Lurahatten i Jøssundfjorden
Passerte dette flotte vannet på Kilfjellet på returen