Travers i Valldal. (27.09.2020)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Omnossætra (302m)
Ascents Gjerdsegga (1,140m) 27.09.2020 10:47
Kjørsetdalshornet (1,394m) 27.09.2020 11:19
Berlifjellet (1,413m) 27.09.2020 11:54
Remsfjellet Nordvest (1,312m) 27.09.2020 12:55

- Vakker høstdag.

Fin travers i sommerlig høstvær. Fargene på sitt vakreste i fjellet. Traktorveg, seinere god sti fra Omnossætra (bomveg 50,-) opp Gjerdsegga med flott utsikt både utover og oppover Valldal. Videre mot Kjørsetdalshornet uten sti, men med spredt varding. Ruta sier seg sjøl. Litt nysnø over toppene, men ikke noe som gikk utover farbarheten. Derimot var fjorårsfonner med nysnø fine å gå på. Små hamre på slutten av nedstigninga på de to første toppene, som greit lot seg forsere/omgå. Interresant terreng opp til siste toppen, med mye tverrygger og småskrenter, artig rutefinning.
Herifra søkte vi nordover og fant renneformasjon svakt antyda på kartet ned mot Kyrfonndalsvatnet. Fjellside med mye svavegger, så det gjelder å treffe sånn noenlunde. I vestenden av vatnet ligger ei hytte. "Bru" over elva og herifra fin sti hele vegen bortpå ruta fra Bøstølen/Strupen. Videre ned Taskedalen til Valldalsætra i varm ettermiddagsol og sprakende høstfarger. Nedafor sætra tok vi oss ned til elva som vi vada. Oppe fra elva kom vi straks inn på sti, seinere traktorveg tilbake til bilen.

Fra oppstigninga mot Gjerdsegga med tilbakeblikk mot Seljebottinden.

Høstfarger.

Fra oppunder Kjørsetdalshornet mot Gjerdsegga i forgrunnen og Valldalen.

På Kjørsetdalshornet.

Fortsatt noen gamle snøfonner over toppene. På vei østover mot neste topp.

Fra Remsfjellet nordvest mot Berlifjellet og Kjørsetdalshornet.

Vakkert i fjellet. Mot Brekkevatnet.

Ved Brekkevatnet.

På veg ned Taskedalen med Taskedalstinden ruvende over oss.