Piggen (26.09.2020)  4

Storhøpiggen nedre stidele (1,051m) 26.09.2020 11:23
Storhøpiggen øvre stidele (1,235m) 26.09.2020 12:15

Ny topp i nytt terreng

I utgangspunktet ble alle i klassen fra barnevernstudiet invitert til denne turen, men til slutt var vi bare tre.. Hyggelig det altså, men det hadde vært morsomt om flere hadde blitt med. Dette var nytt område for min del, jeg har vært på Skaget og Nordre Langsua, men jeg har ikke vært på denne kanten før. På vei til Storhøliseter kjørte vi gjennom Skåbu, en veldig fin bygd. I Skåbu er det omtrent 400 fastboende, og det er ca. 700 hytter. Skåbu er Norges høyestliggende, komplette bygdesamfunn, 870 meter over havet.

Værmeldingen sa det skulle snø natt til Lørdag, og utover Lørdag formiddag, og det gjorde det.. Søndag skulle det regne fra morgenen og fram til formiddagen, det gjorde det også..

Det var store kontraster fra Fredag kveld til Lørdag morgen

Avslutning på gårsdagen
Dette våknet vi opp til
Ettersom det ikke var skiltet til toppen der stien startet ved veien, så var det greit å ta en sjekk
Storhøpiggen
Ikke den store utsikten på vei opp
Endelig på topptur med snø
Toppen
Toppen er besteget. Det blåste godt på toppen
På vei ned
Sola bryter nesten igjennom
Utsikt sørover
Det var noen ganger det lettet så vi fikk se ned i dalen som ligger øst for Storhøpiggen. Hadde det vært klart, så hadde vi sett bla. Skåbu

Det var en tydelig sti opp til toppen som fortonet seg som en hvit slange bortover landskapet. Hadde ikke stien vært så brei, så hadde det blitt vanskelig å følge den. Det varierte med snø fra litt over anklene til under kneet.
Det ble ikke lange turen, men det var godt å komme seg på tur igjen. Deilig å kjenne at vinden rusker litt i en gammel kropp.