236 og 237: Endelig Urdalsnuten ! (27.09.2020)  6

Written by morsor (Morten Vilbo Sørum) GSM

Start point Rosskreppfjorden S (936m)
Characteristic Expedition
Ascents Urdalsknuten (1,433m) 27.09.2020 12:17
Visits of other PBEs Fossebu P-plass (936m) 27.09.2020 15:11

Så fikk vi endelig til denne bortgjemte toppen i Sirdalsheiene ! Øyvind Andersen, en god venn av meg, eier båt og liker å være på tur. Det var en god kombinasjon for denne bestigningen. Jan ble også med. Han brukte den fine camperen sin mens Øyvind og jeg slo leir på en rasteplass. Øyvind sov i bilen mens jeg lå i det medbragte teltet.

Etter en god natts søvn møtte vi Jan oppe ved demningen sør for Rosskreppfjorden. Her var det mye folk og vi skjønte det dreide seg om rypejakt, her i betydningen fugler. Kom oss utpå vannet og Øyvind førte båten stødig over det 11 kilometer lange vannet på cirka halvtimen. Legg merke til det snorrette tracket ! Fant et ypperlig sted å trekke båten på land ved utløpet av en bekk. Da var det bare å legge i vei oppover det litt myrlendte terrenget i starten.

Brukte den vanlige ruta rett vest for Urdalen i retning av 1328-toppen. La oss litt til høyre (øst) for denne og her kom tåka sigende for fullt. Litt utrivelig da å høre flere skudd i nærheten. Trøsten var at de jo måtte skyte opp i lufta da det tross alt var fugler de skulle ta. Det ble nødvendig med møysommelig navigering med ned mot 20 meter sikt. Broderte oss fint opp til toppen. Jan var uheldig og pådro seg en strekk i låret nær toppen. Etter litt niste gikk vi rolig tilbake. Han var redusert men klagde ikke. Vel nede kunne vi atter suse over fjorden til den andre enden og en fem timers biltur tilbake mot Østlandet.

Synes nesten

Written by Olepetter 08.10.2020 08:35

du slapp litt for billig unna denne toppen med dette...:) Gratulerer, kjennes nok godt å ha denne i boks!

Sv: Synes nesten

Written by morsor 11.10.2020 17:44

Denne har kverna lenge i toppen og var et av de første kartene jeg satt i planleggingspermen for framtidige kommunetopper. Deilig å ta vinteren med denne i beltet ja.

Gratulerer med en logistisk

Written by Stigun 30.09.2020 13:03

"nøtt" av en topp, Urdalsknuten! Greit være ferdig med slike mål som krever ekstra styr og planlegging!

Sv: Gratulerer med en logistis

Written by morsor 30.09.2020 14:22

Takk, ja det stemmer ! Selve turen var enkel når man kom over vannet. Sparte oss for flere dagers krevende tur dette.

Gratulerer med «dyr» topp!

Written by bakken59 28.09.2020 22:52

Korleis fiksa du båt?!

Sv: Gratulerer med «dyr» top

Written by morsor 28.09.2020 23:46

Hei Kristin, en venn av meg eier båt og var villig til å delta på turen. Heldige meg !