Innfjorden (27.09.2020)  5

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Bøstølen (451m)
Endpoint Bøstølen (451m)
Ascents Taskedalshornet (1,406m) 27.09.2020 12:15
Visits of other PBEs Nedre Røsta p-plass (440m) 27.09.2020 15:26

Ingen napp da jeg ønsket turfølge dit godværet var meldt.. Hadde vel gitt opp og regnet med at jeg bare tok meg en tur på Totenåsen som er ganske vanlig praksis når det er dårlig vær her øst. Men,- sent på kvelden ga jeg f...om det ble noe turfølge. Pakket raskt en dagstursekk og satt klokka på ringing kl 05.00. Jeg ville til Romsdal!!

Ingen research og jeg tok sjansen på det lille jeg hadde sett på av topper der vest...i Innfjorden. et av de vakreste plassene jeg har vært i Norge. Valgte ikke turmålet før jeg kjørte opp mot Bøstølen etter 4t15 min kjøring fra Gjøvik. Jeg ville prøve meg på Taskedalstinden.

Et helt vanvittig flott vær...knall blå himmel...vakre høstfarger...og faktisk shortsvær i starten. Valgte kanskje et dårlig veivalg mot ryggen, men gikk nå greit der jeg svettet som en gris opp bakkene på litt myrete og buskete terreng i starten.

Jeg så jo ikke toppunktet på Taskedalstinden, men kun Taskedalshornet som så litt "giftig" ut der oppe i skyggen. Fint å gå etter å ha kommet opp av skogen...men ikke mye hvile før Taskedalshornet reiste seg mørk, dyster, litt snø, glatt...hyllegallerier med våt snø og løs mose. Likte meg ikke her oppe,- og Embla slet med å komme opp så jeg måtte løfte henne opp noen plasser. Herlig å komme opp til denne toppen...med kun en pf på 10m. Veien videre,-ca 200hm,- gikk lekende lett og dette så veldig greit ut der jeg så selve toppunktet der framme.

Fikk rimelig "bakeroversveis"...om jeg kan få det....da jeg så den siste biten bort på toppen. DER ble det stopp for meg i dag. Der så det litt for sprekt ut for meg med en Gordonsetter. Våt snø..skarp egg med klyving og måtte ha god balanse. Kunne ikke la Embla være igjen heller så da gikk lufta litt ut av meg. Det var bare å snu...kun få meter fra toppen. Kjiipt og ikke ofte jeg gjør det. Alene følte jeg dette var rett valg i dag. Turen hadde vært helt kanon til dette punktet.

Embla og jeg kom oss helskinnet ned det bratte utsatte partiet med fra "hornet". Her var det glatt i dag og glad da jeg kom ned av det vanskelige partiet. Derfra ble det å cruise ned i flanken ned til vakre Taskedalen i nydelige høstfarger.

Konklusjonen etter turen er at jeg burde valgt et annet turmål denne dagen...som jeg hadde lest meg mer opp på. Gjør ikke den tabben neste gang. Burde valgt Skjervan like ved som vi hadde som alternativt turmål for 14 dager siden. Men,...I´ll be back.

Nær Bøsetra
Nonstinden 1573 moh bakenfor.
Lite søvn... over 4 timer i bil... ikke en god oppladning til bratte bakker. Tunge bein... eller er det alderen som tar rotta på meg...
Taskedalshornet der oppe. Taskedalstind som er 200hm høyere ligger et stykke videre enn vi ser av ryggen her.
Der er toppen! Ser jo så enkelt ut... på avstand..
Ikke en walk in the park til Taskedalshornet heller. Vått.. skyggefulle... skummel løs våt mose.
Bustete rygg... og uoversiktlig videre..
Bratt!!
Taskedalen

Flotte Romsdalen

Written by askogvoll 28.09.2020 09:20

Vi får ha toppunktet til gode Jørn, det så virkelig flott ut, ingen skam å snu en gang i blant �

Sv: Flotte Romsdalen

Written by Atomsilda 28.09.2020 10:15

Sant det. Ved tørre forhold sikkert mye bedre. Kunne jo også gått på i østlanken ser jeg...av en annen rapport på Peakbook.