Snøtinden; Eide og Gjemnes (26.09.2020)

Written by Stigun GSM

Start point Stortussen P-lomme (123m)
Endpoint Samme (122m)
Ascents Snøtinden (1,027m) 26.09.2020 17:48
Visits of other PBEs Stortussen p-lomme (125m) 26.09.2020 15:23
Etter besøk på Hjelmen tidligere på dagen tok jeg fergen tilbake til Kanestraumen og kjørte via E39 til Batnfjordsøra og herfra inn på Åndalsveien til Stortussen P-lomme. 3 biler stod parkert, traff en kar som akkurat hadde kommet ned fra tur. Stort sett tørr sti med unntak av myrene på ca 400 moh ifølge ham.
Fortoppen synlig maaange høydemeter lenger oppe

Stigning omtrent fra første meter, på god sti gjennom frodig løvskog. Flatet ut over myrområde på vel 400 moh, men det var høyst midlertidig; videre bratt opp til vann 501 moh og deretter i sydlig retning opp en nordøstlig utstikker av sørøstryggen på Snøtinden.
Fine Høstfarger, ca 700 moh

Lenger oppe i vestlig retning opp østryggen, temmelig bratt i tildels storsteinet ur på slutten. Stien gikk delvis på stupkanten og her var det tidvis kraftige vindkast fra nordøstlig retning. Bra sti, men Noe vanskelig å få øye på grunnet en lav ettermiddagssol som stod rett i mot opp siste bratte stykket. Mens jeg hadde svettet godt på vei opp skogen, ble det etterhvert temmelig kaldt i den sure vinden, og alt av tilgjengelig tøy inkl kansker og lue, kom på.
Utsikt sørvest fra like under toppryggen

Like før toppryggen svingte stien over på sørsiden og for en stakket stund var jeg i le for vinden. Inntok sårt tiltrengte kalorier og fikk tilbake litt av varmen i solsiden her. Siste stykket opp på den brede og relativt flate toppryggen gikk i slyng på god og tydelig sti
Snøtinden, høyest i Eide og Gjemnes

Ruslet opp til toppvarden, med flott utsikt, dog hadde den nok vært enda noen hakk bedre uten de stadig drivende tåkeskyene. Fjellheimen i øst og sør var for en stor del skjult av skyer
Fra toppen mot Tusse-traversen
Utsikt nordlig retning. Freikollen? ca bildesentrum

Ned igjen samme vei, kroppsvarmen steg omvendt proporsjonalt med høyden over havet, og nede på det flate myrområdet måtte jeg lette på antrekket. Ble passert av to menn som hadde kommet opp på toppen et par minutter etter meg, de hadde kommet opp en annen vei. Greit ned siste stykket til bilen, men kjente at jeg hadde unnagjort nærmere 1800 høydemeter denne dagen. Ruten fra Stortussen p-lomme anbefales som en grei og direkte rute til Snøtinden.

Karen du..

Written by janyga 27.09.2020 19:13

..traff ved bilen var meg :-) Ser at du fikk mer skyer på toppen enn jeg hadde et par timer før. Litt synd det, siden Snøtind etter min mening er av de absolutt beste utsiktstoppene.

Sv: Karen du..

Written by Stigun 27.09.2020 20:25

Heisann! Så det var deg jeg snakket med; hadde jeg ant det skulle vi hatt en litt lenger prat :-) Opplevde litt av det samme med Otto i Mo i Rana for noen år siden, siden har vi blitt kjent.. Flott topp ja, utvilsomt grom utsikt! Uvirkelig væromslag på under 24 timer; shorts og bar overkropp til Lauparen i dag :-)