Storfjellet - Tromsø 100 mpf (26.09.2020)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Storfjellet (415m) 26.09.2020 13:17
Visits of other PBEs Henrikvik gravlund P-plass (35m) 26.09.2020 12:04
Storfjellet Panorama (401m) 26.09.2020 13:24

Kjørte rv 842 langs Kaldfjorden og tok av der det sto skiltet Gravlund. Kjørte opp til Gravlunden og parkerte her. Gikk langs vei ett lite stykke før stien startet på venstre side av veien. Var laget en bro av bjørkestammer over grøfta der stien startet: God sti opp til vannet. Litt før vannet gikk jeg vekk fra stien for å komme opp til fjells. Valgte en rute bratt opp Mikkelshaugene. Ulendt og bratt det var vått i gresset så det ble sleipt. Kom nesten opp til toppen før jeg ble stoppet av ett parti med bart bratt fjell som jeg ikke tok sjansen på å forsere da det var glatt og bratt, så gikk ned igjen nesten til vannet før jeg fant en bedre rute opp mot Storfjellet uten å gå innom Mikkelshaugene. Gikk noen regn- og sluddbyger og de høyere fjellene rundt lå tidvis med nesa i sky. Fin utsikt fra toppen mot Tromsø og alle fjellene. Ned igjen fant jeg en litt bedre rute og fulgte noen myrdrag og så ned i skogen til vannet. Langs vannet gikk det ett tråkk som jeg fulgte. Gikk oppom Middagsskarhaugen før jeg fulgte stien tilbake til bilen. Fin tur på ca 2,5 time.