Hjelmen; Halsa(t.o.m. 2019), k-topp nr 300 (26.09.2020)

Written by Stigun GSM

Ascents Hjelmen (977m) 26.09.2020 12:08
Visits of other PBEs Hjelmen p-lomme (200m) 26.09.2020 10:29
Etter overnatting på Sunndalsøra kjøring via Tingvoll og ferge fra Kanestraumen til Halsa, som jeg traff godt med. Ca 6 km på E39 før jeg tok av til høyre ved Betna i retning Surnadal. Like før Settemdal tok jeg av grusvei i retning p-lomme Hjelmen. Like etter trebro før stigningen oppover mot p-lomme Hjelmen var imidlertid veien resolutt stengt med bom. Jeg tok derfor bena fatt oppover grusveien før jeg tok inn på merket sti mot Hjelmen. Vått i terrenget, særlig i begynnelsen, og nok en gang denne sesongen måtte jeg konstatere feil skovalg; mine lave lette terrengsko ble våte etter ca 50 meter på stien; greit å bli ferdig med det allerede i starten.. Fin sti, men vått og sleipt flere steder.l
Over tregrensen, retning Hjelmen

Over tregrensen kunne jeg se oppover mot Hjelmen, selv om jeg neppe så toppen. Kjølig og rått i luften, ved start fra Sunndalsøra hadde biltermometeret vist fattige 6 plussgrader

Ved passering ca 700 moh kom jeg inn i tåkebeltet. Veldig tett var den ikke, og jeg hadde ingen problemer med å følge stien, men en potensielt flott utsikt glimret med sitt fravær. Stedvis rik flora, med bl.a. reinrose, fjellsmelle, raudsildre og gulsildre.
(Såvidt) utsikt mot Stabbene med Innerbergsalen før tåken pakker alt inn i ull

Bratt siste stykket, et lite parti med lett klyving.
Klyvepunkt

Skikkelig kaldt på toppen, med kald vind og ising i vegetasjon og på steiner, og oppholdet på Halsas høyeste punkt ble meget kortvarig.
Hustrig på Hjelmen 978m

Greit på vei ned igjen, og nå begynte himmelen å bli mer og mer skyfri, særlig i vest og sørvest. En utvilsomt flott tur i finevær; tåken og kulden la en viss demper på turopplevelsen denne dagen.
Oppklaring på vei

Feiring?

Written by TERJES 28.09.2020 02:14

Gratulerer med 300 kommunetopper Stig. Otto sier at runde tall skal feires med god mat og drikke. Ble det hamburger på Shell, eller ble det noe annet?

Sv: Feiring?

Written by Stigun 28.09.2020 07:08

Takker så mye, Terje! Feiringen bestod i (gratis) kjøttkaker og kake på utmerkede Sunde FjordHotell, forresten med suitestort hotellrom med panoramautsikt til sunnmørske kremtopper:-) Anbefales!

Gratulerer

Written by Sola19 27.09.2020 18:48

med en flott jubileumstopp selv om værgudene ikke var helt på din side!

Sv: Gratulerer

Written by Stigun 27.09.2020 21:00

Takk for det, Solveig! Det er vel etter de passerte 300 at "slitet" begynner; ingen "enkle" k-topper lenger :-)

Gratulerer

Written by Osten 27.09.2020 12:10

Voldsomt som du sparker fra nå da�

Sv: Gratulerer

Written by Stigun 27.09.2020 21:20

Takk for kommentar, Olav! Kanskje litt abstinenser fra i vår, da det ble så å si ingenting, av flere grunner. Drister meg til å sitere salig AO Vinje; .."dreg til fjells so tidt eg kan". Det hjelper også å ha trappet litt ned på altfor mye jobbing, og ikke minst en snill kone..

Gratulerer med 300!

Written by Flugis 27.09.2020 11:34

Jeg henger litt bakpå med mye jobb i kombinasjon med lang utfartsvei til de de utestående k-toppene. Kommer sterkere tilbake!

Sv: Gratulerer med 300!

Written by Stigun 27.09.2020 21:08

Takk for kommenter til gårsdagens "minijubileum" for min del, Per! Vi har forresten truffet hverandre en gang tidligere, på østeggen av Storstygge-Svånåtinden for 4 år siden. Håper det ordner seg med mer tid til fjell-aktiviteter for din del, det er helse i hvert steg!

• +

Sv: Sv: Gratulerer med 300!

Written by Flugis 27.09.2020 21:27

300 jo!

Written by bakken59 27.09.2020 10:44

Gratulerer så mykje med milepel!

Sv: 300 jo!

Written by Stigun 27.09.2020 20:57

Joda; litt "smårund dag" i går. Ingen å feire med, så ikke en sjel på Hjelmen i går. Ser dere hadde flott tur til Ruten i dag; opplevde det samme som dere på Lauparen i dag; helt enormt med folk på tur. Gå Lauparen i finevær(mm du allerede har vært der..); en creme de la creme-tur!

• +

Sv: Sv: 300 jo!

Written by bakken59 27.09.2020 21:10

Gratis med de 300!

Written by knutsverre 27.09.2020 09:57

Godt jobbet, Stig! Du har gjort et solid innhugg på K-topp listene i år!

Sv: Gratis med de 300!

Written by Stigun 27.09.2020 20:47

Takk for hyggelig kommentar Knut! Jo, må si meg godt fornøyd; særlig et år der vårsesongen gikk fløyten av flere grunner. Men når er det slutt på å "plukke" enkle k-topper, noe du selv sikkert erfarer ;-)

nr 300

Written by otto 27.09.2020 07:05

Gratulerer med rundt tall. Synd med tåke på toppen. Lykke til videre til neste runde tall.

Sv: nr 300

Written by Stigun 27.09.2020 20:49

Takk for kommentar Otto! Skikkelig "plaster på såret" i dag med fantastisk tur til Lauparen; solbrenthet i slutten av september hører absolutt til sjeldenhetene!