Helt på Vidda (19.09.2020)  5

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Dyranut Turisthytte (1,242m)
Endpoint Dyranut Turisthytte (1,242m)
Ascents Dyranutane (1,363m) 19.09.2020
Visits of other PBEs Dyranut Turisthytte (1,240m) 19.09.2020

Denne helgen ble brukt til å bestige toppen av Vestfold og Telemark fylke. På vei mot Rjukan kjørte vi over Hardangervidda til Geilo, hvor det rett og slett ble for fristende å bestige en liten 100PF-topp underveis...

Parkering på Dyranut, 1242moh.

På den navnløse toppen like bak Dyranut, ca. 1262moh., står dette trollet!

Utsikt videre nordover. Toppen kan ikke ses herfra, men det høyeste punktet jeg ser herfra er like over 1300moh.. Ingen sti til toppen, men et veldig lettgått terreng

Oppe ved vel 1300moh. ser vi toppen rett frem! Toppen til venstre er definitivt lavere, men neppe med mer enn 2-4 meters margin. Toppen til høyre er nærmere stedet hvor bildet er tatt fra, og er vesentlig lavere (vel 1340moh.)

Passerer et navnløst tjern like før toppen, 1318moh..

Bratt siste stykket mot toppen

Fantastisk utsikt nordover mot toppen av Ulvik kommune og regionen Hardanger: Hardangerjøkulen (1861moh.). Inntil nylig var dette også fylkestoppen for Hordaland

Fjellfie!

Flott utsikt sørover fra toppen, hvor størsteparten av Hardangervidda ligger

Jeg gikk en litt annen rute hjemover; mer i østlig retning. Jeg traff da på stien som går mellom Kjeldebu (1060) og Dyranut (1245). Denne ruten var litt lenger, men om mulig ennå mer lettgått. Brukte knappe 15 minutter hver vei