Espeliheii på Kyrkjebygdheia (22.09.2020)

Written by siroho GSM

Ascents Espeliheii (792m) 22.09.2020 13:48
Visits of other PBEs Espeliheii parkering (686m) 22.09.2020 13:48
Området med myr, sva, og glissen gran/furu- og bjørkeskog

Espeliheii på Kyrkjebygdheia

Vi hadde leid oss hytte på Kyrkjebygdheia et par dager og skulle velge oss en dagstur. Været var fint, høstfargene knalle, og alt lå til rette for en fin tur. Valget ble Espeliheii. Etter litt søk på nettet fant jeg kart over ei rundløype på ca 10 km. Det var litt lang for oss i dag, men vi valgte å gå inn til høyeste topp og så tilbake.

Vi kjørte først inn til parkeringen der den merkede stien startet. Fulgte først hytteveg før den fortsatte på sti opp til ei mast. Det var den mest krevende stigningen på turen og ikke krevende i det hele tatt.

Så begynte en opp og ned tur utallige ganger bortover et høydedrag. Småtjern dukket opp både her og der. Idyllisk i dag med mye rødt. Møtte 2 personer på hele turen, så stille i fjellet nå.

Da vi kom nesten bort til toppen var det en fint sva å sitte på. Her tok Linda en pause mens Torstein og jeg gikk opp til toppen. Jeg flaksa rundt på alle tuene som var der oppe, så har vært på toppen, hvem som var høyeste vet jeg ikke.

Det ble en lengre pause nede hos Linda igjen og så ruslet vi tilbake der vi kom fra. Nydelig tur. Torstein og Linda med Chicco var med. Anjing måtte være på hytta, for han var sliten etter turene i går.

Mot neste topp
Fine sva å gå på
Et langt tjern
Fine farger i lyngen
Rypebær i høstsol
Fin rasteplass ved foten av toppen
En av toppene i toppområdet. Denne lå langs stien