Venelifjellet i Vrådal (21.09.2020)  5

Veneli turområde parkering (627m) 21.09.2020 13:13
Venelibu (804m) 21.09.2020 14:07

Familietur til Venelifjell og Venelibu

Vi hadde bestilt hytte på Kyrkjebygdheia i to dager og ville da ta turen opp til Venelifjellet før vi kjørte opp til hytta. Nydelig vær for tiden og dette ville bli en fin start på den lille ferieturen.

Vi kjørte til Vrådal og opp bomvegen. Ved bommen satt vi igjen en bil og kjørte sammen opp til parkeringen. Betalte kr 60 med vipps og la en lapp i ruta.

Fra parkeringen ved Bendiksmyr tuslet vi innover på fin sti og tok av til venstre mot Venelibu/Venelifjellet. Fint sva å gå på og mange utsiktspunkt med utsikt over Vråvatn, Nisser og Hægefjell på tur oppover.

Vi hadde med to hunder og Anjing som har blitt en gammel hund nå fikk slippe å gå til toppen. Jeg og Anjing tok en rast ved Venelibu og Venelivatnet mens de andre gikk opp til toppen.

Etter en stund kunne vi se de ut på kanten på toppen. De kom ned igjen og så klatret jeg opp til toppen. Bratt oppover lia, men det var lagt ut tau så ingen problem å komme seg opp. I dag på tørt fint vær, gikk det helt greit å komme opp uten å bruke tau også.

Først kom jeg opp til et lite tjern som jeg rundet før jeg gikk opp til toppomårdet og så ut på kanten for å se ned på Venelibu og de som satt der nede og ventet.

Da jeg skulle til å gå ned, hvem kommer da opp østfra, jo selve turgeneralen i Turistforeningen gjennom flere generasjoner. Jon Ingebretsen. Vi har gått noen turer sammen, så kjekt å slå av en prat her i hans område. Alltid hyggelig å møte Jon om det er her eller på Gaustatoppen.

Jeg tuslet så ned igjen til de andre og så så videre ned til bilen igjen. Flott område dette, så tar gjerne en tur hit igjen.

Starten på stien
Fine sva å gå på oppover
Fint turfølge i dag
Første skikkelige utsiktspunkt
Utsikt over Nisser og Hægefjell
Venelibu, stengt pga korona, men fint å sitte på utsiden også
Anjing smaker på vannet i Venelivatnet. Han datt uti så jeg måtte dra han opp igjen.
Der oppe er toppen
Linda på kanten
Toppen i sikte
Toppområdet
Venelivatnet sett fra toppen
Kollingen, en topp jeg har som mål å komme til
i det bratte partiet
Rypebæra hadde veldig fin farge i toppområdet