Naturødeleggelseslaboratorium i Nord-Odal, v 2.0. (20.09.2020)

Written by ersystopo (Erlend Råheim) GSM

Ascents Engerfjellet (567m) 20.09.2020
Løkkerberget (269m) 20.09.2020

Sykkelsøndag, og ikke energi til den episke turen som lurer i bakhue. Da blir det å trøkke fotavtrykket i Odalen nordover.
Parkering på Eidsvoll - Samdovergangen, skogsbilveger nordover. Etter en bomtur kommer jeg etter hvert inn på et oppsiktsvekkende breidt beist av en skogsbilveg. Etter noen flere kilometer seg jeg årsaken - skilt som forteller at en vinkraftentreprenør krever at alle besøkende registrerer seg hos anleggsledelsen. Jeg gjør en kjent gest og tråkker oppover på lett gir, med kontroll på pulsen. Her er terrenget avskrapa i en bredde på mange titalls meter, og til tross for litt gjenbruk av skogsbilveg i starten, drar anleggsvegen ut i sin egen retning. Liksom for å maksimere naturødeleggelsen.
Etter litt sykling i ro-og-fred-terreng, er jeg i toppartiet. Her åpenbarer det seg brakkerigg, flerfoldige fotballbane - store flater kun dekka av sprengstein, og anleggsvegforgreininger som dreper et i utgangspunktet trolsk åslandskap med småmyrer totalt, og nok for evig. Jeg tråkker til side for krigsskueplassen, bare for å finne et stygt, djupt kjørespor som går nesten rett over toppen. Skogsmaskinen kunne åpenbart ikke koordinere seg med kjørevegene, men måtte komplettere ei fullstendig naturrasering.

Toppartiet har åpen skog, men ikke nevneverdig utsikt.

Løkkerberget? Because it's there.