Treningstur på Horntind, Kvanngrøberget og Raudbergkampen (03.07.2012)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Tyin Panorama (1,100m)
Ascents Horntinden (1,454m) 03.07.2012
Kvannegrøberget (1,332m) 03.07.2012
Raudbergkampen (1,263m) 03.07.2012

Etter en rask handletur på butikken kjørte jeg opp til Tyin Panorama for en løpetur på noen nye topper. Tre topper var dagens mål. Jeg løp opp den gode stien som starter et lite stykke innover veien mot Tyinholmen. Jeg løp innover og forbi Såteskard som er ved oppstigningen til Målegge. Jeg løp videre inn til Yljeosen der jeg tok av med stien som gikk til høyre mot Horntinden. Jeg løp oppover her med kun noen stopp for drikke og noen sekunders nyting av noen av Tyins store stoltheter. Mjølkedalstinden, Galdebergstinden og Torfinnstindane viste seg praktfullt frem. Det var vel på disse jeg skulle vært i dag. Jeg ankom til slutt Horntinden på 1454 moh og skrev i boken på toppen.

Jeg løp så nedover stien igjen og tilbake til Yljeosen og tilbake mot der jeg kom fra. Etter et stykke med løping tok jeg av fra stien og løp inn i krattet og steinene til venstre. Jeg var nå på vei til toppen av Kvanngrøberget. Det tok ikke lang tid før jeg stod på toppen her heller. Utsikt og toppvarden var plassert lenger nede så jeg løp først ned her før jeg løp opp på toppunktet som vises tydelig, men det er ingen varde her. Jeg vurderte å lage en, men minnet meg på at dette var en treningstur og ikke en arbeidsdag for DNT. Jeg skal opp der en gang til å bygge en varde der.

Jeg fulgte nå en sti som gikk inn på hovedstien lenger nede. Jeg kunne ha fulgt denne opp, men da måtte jeg løpt ned for så å løpe opp en del høydemetre igjen. Jeg disponerte heller de kreftene slik at siste topp gikk lettere. Jeg fulgte hovedstien nå lenger ned før jeg tok av på en sti til venstre igjen. Nå måtte jeg et stykke ned. Skuffet ble jeg da den noenlunde gode stien jeg gikk på plutselig forsvant. Dette betydde at jeg måtte trakke gjennom kratt, myr og snø. Ikke det beste terrenget for mine Nike terrengsko. Men det ble lettere da jeg kom litt lenger opp i høyden og krattet forsvant. Jeg stod omsider på toppen og måtte nå forberede meg på en liten kamp mot krattet en gang til. Kom omsider opp på hovedstien igjen og løp ned til bilen. En fin og bra treningstur med tre nye topper besteget. Jeg dropper kameraet på treningsturene mine. Ting skal gå hurtig på disse. Jeg brukte 2,5 timer på turen.