Lensmarkfjellet + Kalvstrandklumpen (Flatanger 37-38/67) (20.09.2020)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Brua over Austerelva (49m)
Ascents Kalvstrandklumpen (297m) 20.09.2020
Lensmarkfjellet (425m) 20.09.2020

Trøndelag 685-686/1560
Flatanger hadde best værmelding i dag. Kun regn og kraftig regn fra kvelden. Det ble ikke regn før jeg kom ned til veien ved Laukvika, ca to kilometer med regn. Jeg fulgte vei 766 til Fjell, og fulgte vei 6306 til parkering ved Austerelva. Her går det ei bred bru over elva, som hadde bra vassføring i dag. Fint terreng opp mot toppen av Lensmarkfjellet, som var dagens første mål. Noen få steiner på toppunktet. God utsikt mot Jøssundfjorden. Retur samme vei til bilen som fikk stå parkert fortsatt. Jeg fulgte vei 6306 til ei avkjøring mot Laukvika. (ikke skiltet) På tur opp gikk jeg forbi gård nummer en, og fulgte veien ned mot sjøen et lite stykke før jeg fortsatte den seige motbakken mot dagens andre mål Kalvstrandklumpen. Det var mange dyretråkk oppover her. Første mål var trigpunktet som er ni meter lavere enn høyeste punkt. På toppen var det ingen markering, men god utsikt ned mot Skavvikøya og Jøssundøya i Jøssundfjorden. På returen gikk jeg en noe brattere rute ned på en traktorvei ovenfor gården Laukvika, og gikk gjennom begge gårdene på tur ned.

Fra parkeringa ved brua over Austerelva
Brua over Austerelva
Brua over Austerelva er skikkelig brei. Veien videre er en smal steinete traktorvei
Lensmarkfjellet i bakgrunnen
Noen få steiner på toppen av Lensmarkfjellet. Utsikt mot Jøssundfjorden
Til venstre før Laukvika gård går det en vei til sjøen. Kalvstrandklumpen bak.
Høstfarger på tur mot toppen av Kalvstrandklumpen
Trigpunktplaten på Kalvstrandklumpen fungerer som blomsterpotter. (ikke høyeste punkt)
Høyeste punkt på Kalvstrandklumpen øverst til høyre
Utsikt fra toppen av Kalvstrandklumpen mot Skavvikøya og Jøssundøya i Jøssundfjorden. Ingen markering på toppen