Ny kremtopp i Ørsta (19.09.2020)  5

Written by Sea2Summit (Svein Eirik Aune) GSM

Characteristic Alpine trip
Ascents Store Smørskredtinden (1,630m) 19.09.2020
Visits of other PBEs Store Smørskredtinden østrenna - lett klyving (1,500m) 19.09.2020

Trodde jeg hadde tatt alle disse nye kommunetoppene, men så ser jeg at det har dukket opp enda en ny … Så da var det bare å kjøre til Stranda og campere på Stranda Feriesenter på fredag. Grått og trist vær og meldt likeså på søndag, men på lørdag var det meldt en åpning med sol og blå himmel!

Tverrdalen med morgen-dott og toppen stikkende opp bak oppe til høyre

Tok bomvegen til Rødsetstølen og gikk derfra. Sola og himmeln var på plass som lovt, og etterhvert ble det riktig godt og varmt opp fra Tverrdalen.
En del snøpartier fortsatt, men opp klyvinga fra ca 1400moh var det ikke mye igjen.
Herfra er det jo bare å finne beste rute opp, mye artig klyving oppover og da er det greit at sola har tørket litt opp først.

Opp østrenna
Norangsdalen fra toppen

Jeg kom opp til eggen litt for langt nord og fikk en storslagen utsikt ned mot Patchell-hytta.
Så litt ned igjen og videre bort til toppvarden.
Og for en topp og panorama-utsikt!
Patchell-hytta, Slogen, Kolåstinden, Jakta, Norangsdalen med gamle Ørsta-toppen Kvitegga, Jostedalsbreen med Lodalskåpa og Skruven for å nevne noen.
Det ble nærmere 1,5t i sola på toppen, før jeg tok returen ned i noen lunde samme rute som opp.

Slogen fra Store Smørskredtinden
Patchell-hytta fra toppen
Østrenna ned

Skremte opp en skokk med ryper på vei ned, før breen opp mot nordre.
Noen lengre snøpartier lenger ned gjorde returen litt raskere.

Kveldssola skinner ned i Tverrdalen

Kvitegga er fin, men denne nye til Ørsta er en skikkelig kremtopp!
Nå nærmer det seg Grand Finale …