Nydelig høsttur til Drangedal/Nissedal (19.09.2020)

Written by Roger (Roger Gundersen) GSM

Ascents Deildskarsfjell (800m) 19.09.2020
Espeliheii (792m) 19.09.2020
Skardsfjellet (805m) 19.09.2020

Høsttur til Drangedal/Nissedal

Kjørte til Bø i Tørdal og tok av ved Joker Landhandel og kjørte inn mot Kleppe og demningen ved Kleppsvatn. Det er 9 km skogsbilvei inn til demningen. Herfra går det sti opp til Skardsfjellet, men før jeg kom så langt opp på veien stoppet jeg og tok turen opp til Espeliheii fra denne kanten. Espeliheii ligger innenfor Nissedal kommune og er en del av området ved kyrkjebygdheia. Hadde med sykkel og tok veien som kommer opp på oversiden av heia, opp ved Buvasselvi. Veien er stengt med bom og er mer å sammenligne som en mellomting mellom skogsbilvei og traktorvei. Stedvis noe grov pukk så ikke så enkelt å sykle alltid. Knapt en km før enden av veien gikk jeg opp en fin skulderformasjon som tok meg nokså raskt opp på heiområdet. Septembervær på sitt beste med nydelige høstfarger på heia. Mye fin utsikt her oppe, men rett rundt det høyeste punktet var det nokså tildekt. Tok meg god tid og var oppe på et par andre høydedrag i krinsen også.

Tilbake ved bilen kjørte jeg videre opp veien til endes ved Kleppsvatn. Herfra går det sti opp til toppen av Skardsfjellet. Stien er merket med rød kreppbånd og stedvis blå merkepinner. Noe bratt i starten. Jeg likte denne turen veldig godt. Spennende, kupert terreng. Toppen er en flott, liten fjellknaus som ligger luftig til med fin utsikt. Varde med bok på toppen. Rakk 15 minutter med flott kveldssol på toppen før den forsvant bak fjellraden i vest. Det ble mørkt på veien ned ned, men hadde med lykt. Skardsfjellet ble absolutt en liten favoritt tur/topp.