Et stiløst Telemarkseventyr (19.09.2020)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Ascents Førheinutane (1,049m) 19.09.2020
Førheinutane Sørøstskråning (1,040m) 19.09.2020
Hestekvævnuten (1,160m) 19.09.2020
Roan (1,191m) 19.09.2020
Sveinsheii (1,141m) 19.09.2020
Visits of other PBEs Roan parkeringsplass (612m) 19.09.2020
Sveindalsvegen bom (393m) 19.09.2020

Hadde i grunn planlagt en litt rolig morgen med brødsteking og litt diverse. Ble så oppmerksom på været og skjønte raskt at dette ikke var dagen for en rolig morgen! Mens brødet fikk sine siste minutter i ovnen begynte jeg på pakkinga og heiv meg avgårde retning Telemark. Ble en liten proviantstopp for frokost og niste langs veien før jeg var fremme på parkeringa 2 ½ time seinere litt over 12. Regna med en lang dag i dag så hodelykt ble med i sekken. Var såpass varmt at jeg gikk for baris fra start!

Startet på grusvei før det gikk over til sti, denne mistet jeg ganske fort, men etter litt myrvandring blant fine høstfarger kom jeg innpå igjen. Fulgte denne opp til Kvæven. Her var det slutt på sti og starten på den virkelige bushinga. Forsøkte å gå relativt rett mot Sveinsheii, gikk relativt greit. Mye kratt og vått stort sett hele veien, ting tok litt tid. Endte på en liten fortopp før hovedtoppen også!

Våt på beina fra første stund!
Sveinsheii i sikte
Et lite tilbakeblikk mot Roan under en vannfylling. Klarte å gå fra en skive med nugatti her!
Nytt tilbakeblikk mot Roan, her litt lenger oppe
Sveinsheii
Gaustatoppen sett fra Sveinsheii

Videre fra Sveinsheii ble det småjogging på svaberga før det igjen gikk over til bushing i småkratt ned mot Langedal og Plagestaddalen. Her ble det etterlengtet påfyll av flaskene. Snubla i en liten myrtust på et tidspunkt også, endte på alle fire!
Burde nok ha krysset elva litt tidligere da jeg etterhvert ble "låst" på den ene siden pga en lite juv. Kom meg til slutt over og sikta meg inn på toppen. Kom meg på hovedtoppen og også bort til kommunegrensa. Herifra så Roan langt unna, heldigvis var kroppen fortsatt god.

Snart nede i dalen, Førheinutane litt til venstre oppe i utsikten
Hovedtoppen på Førheinutane, Hægefjell i bakgrunnen
Kommunetoppen like ved
Hægefjell
Da var det bare å snu! Roan lengst der bak

Jogga videre ned på fine åpne myrer ned til Homvatn. Ble litt mer bushing herifra, men et stykke oppe i lia fant jeg etterhvert en sti, deilig! Fulgte denne til Hestekvævnuten. Roan så heldigvis litt nærmere ut herifra, men jeg var omtrent bare halvveis. Videre uten sti langs mye småvann. Deilig å komme inn i "Roankvæven" å vite at dagens siste høydemeter skulle forseres. Vel oppe var sola snart på vei ned og jeg fikk et nydelig kveldslys over området. Her kom ullskjorta på for første gang i dag! Tok litt bilder med selvutløser med varden før jeg fortsatte ned mot bilen. Ned her fikk jeg en utrolig deilig følelse over at kroppen fortsatt kjentes god ut, men samtidig var sliten + et stykk nydelig solnedgang. Jeg måtte bare sette meg ned og nyte øyeblikket. Satt vel i nesten 15-20 min til sola var nede før jeg fortsatte.
Vel nede i bilen var det bare å konkludere med ett stykk nydelig dag i et ganske så ”uberørt” terreng!

Hestekvævnuten
Roan har kommet litt nærmere
oog enda nærmere
Dagen siste, toppvarden på Roan
Her måtte jeg bare sette meg ned for å nyte! Gikk tom for strøm på kameraet like før, så måtte nøye meg med telefonen
Livet smilte bra ned her!
Start date 19.09.2020 12:35
End date 19.09.2020 20:03

Fantastisk!

Written by Fjellsamleren 30.09.2020 09:04

Dette så virkelig helt magisk ut! En av de turene man lever lenge på, kan jeg tenke meg :)

Sv: Fantastisk!

Written by gedded 30.09.2020 21:29

Ja, den avslutninga her kommer jeg til å huske lenge! Bushinga føltes ikke så aller verst ut den dagen her heller, da er det en god dag, hehe :)