På trynet i lyngen ved Senhovd (18.09.2020)  5

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Characteristic Expedition
Ascents Grohølsfjell (956m) 18.09.2020
Iglenatten (983m) 18.09.2020
Senhovd (1,142m) 18.09.2020
Velebufjellet (980m) 18.09.2020
Veslesenhovd (1,083m) 18.09.2020
Visits of other PBEs Senhovd p-plass (765m) 18.09.2020
Røsslyng og høstfarger

Fikk fri freda'n så da var're på'an igjen, men denne gangen ville jeg ta en litt rolig tur og valget falt helt ut av det blå på Senhovdområdet tidlig fredag morran.
Peisa på oppover Numedal'n og siden oppover bomlagt grusvei ved Veggli. Var tydligvis litt i turtåka og kjørte feil oppi lia, men snart (les: etter en god stund) skjønte gammer'n at han var på villspor. Vel, vel....fant etter et støkke tid anvist p-plass for topptur Senhovd.
Godt og varmt, men en del vind.
Fulgte grusvei, sånn delvis skiltet, men endte etterhvert på godt tråkka og vel merka sti.
Nye klopper var lagt ut over myrområdene attpå. Ufattelig luksus, ikke vant med slikt må vite...
Tusla innom Grohølsfjellet som i utgangspunktet var åpent og lite vegetert men selve toppen derimot var et grohøl, derav navnet...??
Rett under Iglenatten spant jeg ut av sti, nok får være nok tross tungsekk, karra meg over toppen og et innbydende blinkende tjern med omkransende vegetasjon lå under meg....bare måtte bli camp her. Smalt opp telt, rigga minimolo uti tjernet til to bokspils, en cola og et par youghurt.
Vanvittig varmt nå og campen lå i le for vinden, så vaka rundt i bar overkropp og nøyt septembersola. Inntok lett lunsj med påfølgende sløving i lyngen...skulle bli mye lyng på denne turen...
Pakka dagstursekken og tusla opp på Veslesenhovd og deretter opp på Senhovd. Her blåste det sydvester og alpeluer, så tverra kjapt og tusla ned i lia.
Tilbake til camp ble det mer sløving i lyngen, en boksøl ble henta ut av minimoloen....aaaah...smakte fortreffelig! Døsa ei god stund før jeg igangsatte kaffekoking og middag. To kongeørn seila i flott V-stil over Veslesenhovd og dro sørover mot Blefjell. En nydelig voksen vandrefalk dro jaktkjapt forbi rett over huet mitt, like før jeg pådro meg nakkeslengskade da jeg prøvde å følge den...
Etter god middag og nattsvart kaffe plukka jeg fram speilrefleksen og tusla bort mot den svært urete nordtoppen av Iglenatten. Veldig flott rundt her, kanskje den flotteste plassen på hele turen. Utrolig mye kritthvit marmor her også. Blåste bra utpå her, så da var det bare å slenge trynet i lyngen og gå for macrobilder. Og mer eller mindre hele ettermiddagen/kvelden gikk med til lav åling i lyngen. Godt ingen så meg der jeg åla meg rundt i ormestil, tipper de hadde satt spørsmåltegn ved min tilregnelighet og lurt på hvilket mentalsjukehus jeg hadde klart å åle meg ut av..
Vel, vel....ingen stor solnedgang, kraftig vind...på tide med en hulderøl fra tjernet.
På med hodelykt, sanke litt ved og fyre litt bål samt stikke hånda ned i svarttjernet og håpe at det er øl jeg finner...
Ble sittende ei god stund ved bålet før jeg tusla inn i teltet...sovna umiddelbart...
Våkna relativt tidlig av en kaklende lirypestegg, men gikk inn i ny soveposekoma.
Sola kikka forsiktig og nysgjerrig over Veslesenhovd da jeg endelig klarte å frigjøre meg fra dunposen. Vått, vått og småkaldt enda men litt kølsvart kaffe og kokte hvite egg fikser det meste, en svarthvit frokost gjør underverker. Sola hadde nå begynt å ta tak og jeg kunne begynne å ta av litt tøy, brette ut liggeunderlaget og slenge meg i lyngen mens jeg ventet på at teltet skulle bli tørt, noe som skulle vise seg å ta et stykke lenger tid enn forventet.
Dermed ble det enda mer tid i lyngen...
Kunne etterhvert pakke sammen snippesken og måka på nedover. Ikke veldig langt fra teltet, nede ved myrkanten, klarte jeg å snuble i farta og deisa ned i lyngen med sekken over meg....lyngen ville tydeligvis ikke gi slipp på meg enda...rulla litt til sida i lyngen, reiste meg og sa pent "Hadet...kommer tilbake en dag skal du se..."
Som sagt, gikk radig nedover og møtte en strøm av turgåere på vei opp. Preika med en god del av dem, bare trivelig det.
Tilbake til kjerra lempa jeg inn tungsekken, fiska fram dagstursekken og peisa innover mot Velebufjellet. Nå hadde jeg fått opp tempoet, så rasa rett forbi sti som fører opp mot målet.
Vel, bare å kratte i bratta før jeg traff stien. Herfra og opp gikk jeg på maks og var straks oppe på hovedtoppen. Tusla mot stia jeg gikk opp og når jeg traff denne ble det downhill-løping, fantastisk moro!

Høstkledd blåbærlyng i motlys
Høstsymfoni
Høstlyng på bakkenivå
Blåbærlyng i kveldslys
Kvelden senker seg nedi lyngen
Høstlyng
Blåbær i september
Høstblåbær
Høstblåbær 2
Fjellbjørk i dagens siste sollys