Perfekt dag blant flotte tinder (19.09.2020)  6

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Fondsbu (1,075m)
Endpoint Fondsbu (1,062m)
Slingsbytinden (2,028m) 19.09.2020 15:55
Kvitevatnet Sør for (1,591m) 19.09.2020 18:59
Visits of other PBEs Langeskavltind - nordryggen (1,900m) 19.09.2020 13:42

Endelig skulle jeg treffe Alexander Skogvoll igjen på topptur. Vi var på svært mange toppturer sammen tidligere da vi samlet iherdig på 2000m topper. Alexander var kjent for å "dra" med seg det dårlige været...noe som kanskje Knut Sverre er en arvtager av... men han er jo unnskyldt...han er jo fra Bergen ;) Men...denne gangen derimot ble det virkleig innertier mht til vær og opplevelser på tur.

Det ble flere på tur denne dagen. Gitte og Grete skulle også være med. I tillegg hadde vi med oss to hunder!! Embla og hunden til Alexander,- Ronja. Turmålet denne dagen var i utgangspunktet kun Langeskavtinden tur retur, men det skulle vise seg at dette ble "utvidet" litt da vi ankom Langeskavtinden etter ca 4,5 timer. Vi hadde med tau og sikringsutstyr for å gå på bre....så alt lå litt i kortene...Det er en bra drøy mars til Langeskavltinden. Ting ble diskutert der oppe ved varden. Grete bestemte seg for å snu og var fornøyd med turen til Langeskavltinden. Hun hadde Uranostinden og Slingsbytinden fra før...og var ikke så gira på videre tur dit. Det ville bli langt....og seint.

Vi andre bestemte oss for storeslem i dette vanvittig flotte været. Lite vind...fin temperatur, knall sol og skarp fin luft. Det var bare å komme seg ned nordryggen med hunder og utstyr. Det gikk faktisk greit...med stor forsiktighet. Glade for å komme helskinnet ned til brekanten. Nå var det bare å få på seler..tau...snøanker og div annet metall dersom uhell skulle skje over breen. Undertegnede er vel svært usikker på om han ville klare en kameratredning utfra tegninger i en bok som ble sett på rett før turen...og Alexanders beskrivelse...underveis....MEN,- vi kom helskinnet over breen. Sekker og diverse utstyr ble lagt igjen der ved brekanten under sadelen til Uranostinden og Slingsbytinden. Kun brodder...stegjern ble tatt med videre. Det ble en seig tur opp ryggen,- men plutselig var vi oppe! Herlig....og vi listet oss bort til varden på litt snø...litt berg. Nesten vindstille og en fantastisk utsikt på denne kremtoppen. Min og Alexanders andre bestiigning og Gitte sin første. Artig at Gitte fikk med seg denne toppen som hun hadde lest om...og drømt om så lenge. Tjohooo! Begge hundene var med helt til topps på begge toppene.

Greit tur ned til sadelen igjen for så å bestige Slingsbytinden. Fllott topp med en lettgått rygg...denne dagen uten snø. Nydelig utsikt mot flotte Uranostind og topper lenger vest. Nå ble det en lang vei tilbake til Fondsbu...Vi kom oss greit ned breen og fulgte andre taulags spor nedover breen. Det ble mye steingåing tilbake etter breen. Vi valgte å bestige en topp til på vei hjem...ei rød nål....en topp i Vang kommune. Kvitevatnet Sør for (1591 moh) Det ble en seig stigning opp. Ca 200hm på litt trøtte bein. Opp kom vi og sleit litt med å finne den minst bratte veien ned tilbake mot DNT stien. Litt sleipt i skyggen på denne siden av toppen og lett for å skli....men ned til stien kom vi.

De siste 45 minuttene gikk i mørket med hodelykt...litt kjeie av den lange marsjen på vei tilbake til Fondsbu. Den etterlengtede matgildet i kveldslys ved bilene uteble...istedet ble det mørkt og kaldt. Likevel,-mat ble det...med Real turmat....stekt indreefilet på Alexanders grill...kald øl og Alexanders hjemmelagede cider. Så var det meg til slutt da...sette opp teltet i mørket og sur vind...Det ble en litt urolig natt og en hund som hadde fått litt såre poter på frambeina.

Takker alle for en fantstisk tur...lang og seig, men med vanvittig flott utsikt som belønning.

Det er visst håp for gamle menn også. Til topps kom jeg.

Takk for turen

Written by askogvoll 20.09.2020 20:48

Takk for en utrolig flott tur i perfekt vær og supert selskap �

Gratulerer Jørn og gjengen!

Written by knutsverre 20.09.2020 20:01

Fin rapport og flotte bilder! Skikkelig langtur også, og i slikt vær! Knutsverre holder seg hjemme i Bergen for tiden og sørger dermed for å holde drittværet unna dine trakter, Jørn :-)!

Sv: Gratulerer Jørn og gjenge

Written by Atomsilda 20.09.2020 20:03

Ha,ha Sverre! Vel...det ser vel ut som om det blir drittvær flere steder nå. Du er iallefall flink til å takle slike dager også. Ut på tur må man jo uansett. :)

For en dag

Written by mortenh 20.09.2020 18:59

For en dag! Flotte bilder. Når jer ser hvor dere endte opp med å gå, vurderte dere aldri å start fra Koldedalen?

Sv: For en dag

Written by Atomsilda 20.09.2020 19:03

Trodde vel kanskje bare ble Langeskavltind...og ville også prøve å gå hele ryggen som dere gjode tidligere i sommer. Alexander derimot....får alltid tanker...ideer om å gå lengre....få med mer...og slik ble det i går. Tanken var også kun å ta med Sløtafjellet på vei hjem...på ruta tilbake til Fondsbu...men det ble nok en forandring.