Skaget (19.09.2020)

Skaget stidele normalvei (1,380m) 19.09.2020 11:11
Nasen stidele (1,465m) 19.09.2020 11:17
Skaget

En strålende senhøstdag skulle brukes til å få et glimt av Jotumheimen. Da er jo mulighetene mange, men jeg falt ned på en topptur til Skaget i Langsua nasjonalpark.
Jeg kjørte nesten helt inn til Storeskag. Rett før man kommer til DNT-hytta er det lagd til godt med parkeringsplasser. Herfra går stien opp til Skaget. Turmålet kunne sees fra parkeringsplassen.
Turen opp til toppen er ikke mer enn 4,5 kilometer, med ca. 500 høydemeters stigning. Turen startet på snaufjellet, så det var god oversikt over traseen foran meg. Til å begynne med var det behagelig stigning i et koselig lyngterreng.
Etter drøye to kilometer blir terrenget brattere opp mot Nasen på Skaget. Der oppe forandrer vegetasjonen seg, eller snarere forsvinner, og det er nå stort sett bare steinunderlag resten av turen.
Den siste tunge kneika opp mot toppen går opp på østsiden av fjellet. Den er bratt, nesten så jeg måtte ta hendene i bruk et par steder de. Men etter 500 meter er man oppe på topp-platået.
Det høyeste punktet ligger langt vest på platået, så det ble litt rusling bortover på høydedraget. Men med en slik utsikt var det bare en fryd. Nordover lå hele den søndre delen av Jotunheimen i synsvidden. Fra Hjelledalstind og Falketind i vest til Surtningsui og Besshø i øst. I nordøstlig retning fra Jotunheimen kunne jeg se Dovrefjell og Trollhetta. Helt i øst var det Rondane som dominerte mot horisonten.
Etter hvert som tiden gikk kom det stadig fler folk til toppen, så jeg pakket etter hvert sammen og begynte på nedturen. Den gikk samme vei som jeg gikk opp.
Jeg møtte en jevn strøm med folk som var på vei opp, så jeg takket meg selv for at jeg tidlig ute på denne turen.
Det ble en tur på 9 kilometer, og den tok drøyt 3 timer.