Vassfaret m/Erling: Veslefjell i Flå (18.09.2020)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Veneli seter parkering (800m)
Endpoint Veneli seter parkering (800m)
Ascents Veslefjell (993m) 18.09.2020 18:49
Visits of other PBEs Veneli seter parkering (800m) 18.09.2020 18:19

På dagens andre tur kjørte vi oppover mot Veneli. Mye hytter å se langs veien i området ved Røde Kors-hytta. Vi fortsatte så litt nedover igjen, og svingte snart opp mot høyre på veien som går til setra Veneli. Her kjørte vi ikke langt oppover innen vi kom til en parkeringsplass. Veien videre mot setra hadde en solid grind, og vi så ikke noe poeng i å kjøre de siste meterne gjennom denne grinda. Det kunne jo hende den ble låst mens vi var på tur...

Parkering litt nedenfor setra Veneli. Veien til setra fortsetter oppover i bakgrunnen, og der ses også grinda, som nå sto oppe.

Fra der vi parkerte ruslet vi oppover så langt veien gikk. Like etter at siste hytte var passert, kom vi til et stikryss. Der var det skiltet mot Veslefjell på en sti som forsvant oppover i lia. Vi fulgte denne stien, og den ledet oss hele veien opp til toppen.

Det var nå lav kveldssol og et flott lys som forsterket de fine høstfargene. De siste 2-300 meterne før toppen gikk stien oppå en liten rygg. Så en kort motbakke opp til toppvarden.

Fra oppstigningen til Veslefjell (993). Vannet til venstre er Nevlingen i Vassfaret.
Erling på stien som går opp til Veslefjell (993). I bakgrunnen er Vassfaret.
Stien går oppå denne vesle ryggen mot toppen av Veslefjell (993), som er midt i bildet.
På toppen, med utsikt mot Norefjell.

Vi hadde en kort pause på toppen, og så ble det retur samme vei som vi hadde gått opp.

Ved ankomst bilen var det ikke lenger tid til flere turer denne dagen. Men vi var fornøyde vi, med to trivelige høstturer i nydelige Vassfaret.