Stornakken (15.11.2010)

Kart med inntegnet rute

Pictures

Innover mot Stornakken.
På vei nedover veien mot dalen.
Mot Øyagen og Horntinden (1454 moh).

Parkerte ved en turistattraksjonstein ved Grihamar i Vang (mellom Øye og Tyinkrysset) og gikk oppetter "kraftveien" fra Øvre Dalen mot Øyangen. Skiføret var det dårlig med, men det funket sånn noenlunde på den delvis gressvokste midtstripa på veien. 5 cm. snø var alt som var tilgjengelig.

Litt oppe i lia sto noen kraftbiler parkert og noen karer drev å skrudde på et stort vassrør brukt til kraftproduksjon.

Veien snor seg opp den bratt fjellsiden via en serie hårnålssvinger og lenger oppe ble 5 cm snø til 10 og senere 15 - heldivgivs.

Over dalbrekket kom jeg til en vakker grønn betongbunkers. Enkelt av disse 50- og 60-talls kraftkonstruksjonene er jammen vakre. Men de blir vel stående for alltid, selv etter ev. bruksperiode. Sikkert noen som finner ut at de er verneverdige.

Videre var det lettgått inn til Øyangen og rundt vestryggen på Veslenakken. Her forlot jeg veien og skrådde oppover fjellsiden. Nå ble det betraketlig tyngre gjennom kratt og buskas i 20 cm løssnø. Været var heller ikke på min side. Etter en kort gløtt ble det bare værre og værre. Kraftig vind og tåke på toppene. Jeg karret meg bort på begge toppene på Stornakken før jeg besluttet å droppe flere topper denne dagen.

Returen gikk samme vei. Nedkjøringen til bilen kunne vært en drøm, men halvveis ned fjellsida måtte jeg ta av skiene, det var rett og slett for mye grus.

Skispor oppover lia fra Øyangen på snaut 1300 moh.