Modalen: Storfjellet og NØ av Storfjellet (17.09.2020)

Written by Runemb (Rune Blomberg) GSM

Start point Elveinntak Kvanndalen (580m)
Endpoint Samme (580m)
Ascents Storfjellet (1,259m) 17.09.2020
NØ av Storfjellet (1,204m) 17.09.2020

Parkering Ved enden av anleggsvei i Kvanndalen.
Stier : God sti til Kvanngrødvatnet. Merket med lyseblå maling. Vardet opp til Storfjellet.

Parkeringen med utsikt nedover Kvanndalen.

På ca 670 moh. Ser oppover øvre del av Kvanndalen.Bildet er tatt på vei nedover.

Pust i bakken ved Kvanngrødvatnet.
Er nå kommet opp på ca 1180 m. Topp 1204 i sikte. Snøen var knallhard etter nattefrost og var ikke til å gå på. Gikk rundt på nedsiden.

På toppen av 1204. Utsikt mot Storfjellet. Virket som om det var et høyere toppunkt lenger syd. Var oppe på alle tenkelige punkt over 1200 m, men kunne ikke måle noen høyere med GPS. Når jeg kom til det sydlige toppunktet, virket 1204 høyere allikevel. Uansett, jeg har vært på toppen, hvor den nå måtte være.
Ruten videre nedover var noe kronglete med små stup som jeg ikke så før jeg stod på kanten av dem.

På vei opp til Storfjellet. Her var terrenget mye enklere, snøen var begynt å mykne og kunne gås på.

Bestigningsbevis.

Storfjellet. Utsikt mot sørøst. Jeg kunne se Lønahorgi og Kvitanosi midt i bildet.
Jeg fant ikke starten på varderekken som skulle føre meg ned til bilen. Jeg begynte å gå nedover og fant vardene på ca 1200 moh. Et par bratte partier, men vardene ledet meg greit ned.

Omtrentlig rute. Tegnet inn etter turen.