Høyest i Høyanger (17.09.2020)

Written by Hawkeye (Finn Olav Ulvund) GSM

Ascents Punkt ved Østre Langedalsfjellet (1,455m) 17.09.2020
Østre Langedalsfjellet (1,456m) 17.09.2020

Etter turen til Fresvikbreen kjørte Vebjørn og jeg til Vik, tok ferga Vangsnes- Dragsviki, og overnattet i Esebotn. Dagen etter: fra parkeringen i Esebotn er det tydelig skiltet til Keipen. Knut Sverre sin grundige turrapport kom godt til nytte her. Vi fulgte den godt tilrettelagte stien mot Keipen, og tok av stien ved 330 moh. Herfra fulgte vi en gammel sti/ferdelsveg innover dalen, krysset en elv, og gikk opp en bratt renne nordover frem til 951 - vannet. Vi fulgte tidvis den imponerende stien/ferdelsvegen som slynger seg oppover den bratte fjellsiden, men som nå kan være vanskelig å tyde noen steder som følge av lite bruk de siste årene. Oppe ved vannet rundet vi på sørsiden av den lille fjelltoppen vest for oss, for og så ta sikte på ryggen oppover mot 1372 punktet. Videre frem til 1429 punktet, før vi siste biten gikk i en hestesko frem til Punkt ved Østre Langedalsfjellet, for å unngå unødige høydemeter.