Høyest i Vik (16.09.2020)

Written by Hawkeye (Finn Olav Ulvund) GSM

Ascents Punkt på Fresvikbreen (1,631m) 16.09.2020

Etter er mislykket forsøk 28 mars med Metteh og Webjørnsen, ble det reprise av turen til Fresvikbreen, men denne gang med Vebjørn93. Innfalsvinkelen ble som tidligere Jordalen, men denne gangen fikk vi kjørt adskillig nærmere, til Jashaugbu.

Vi ankom kvelden i forveien og tok inn på Jashaugbu, som vi hadde forhåndsbooket. Etter en natt med mye vind og regn, våknet vi til adskillig bedre vær, og bedre skulle det bli. Etter frokost startet vi på den gamle ferdselsveien til Fresvik som vi fulgte frem til Langafonnvatnet. Tok oss videre oppover via punkt 1406, for å så holde oss på fast fjell så langt det lot seg gjøre frem til brekanten. På med stegjern og tau før siste etappe på 1,1 km på bre frem til toppunketet. På returen gikk vi mer enn mindre den samme ruta. Nede igjen ved Langafonnvatnet møtte vi ei hyggelig dame som utforsket fjellområdene i Sogn, og slo av en liten prat med henne. Med liten mener jeg to timer.

Tilbake ved bilen etter syv timer.

September

Written by otto 17.09.2020 21:02

Fine høstbilder fra Vik. Mange velger Fresvikbreen vinterstid. Høstfarger, isbre og blå himmel ble utrolig flott.!

Sv: September

Written by Hawkeye 17.09.2020 21:09

Takk. Ja, har skjønt det er en typisk vinter -topp, men angrer ikke på at det ble bestigning om høsten. Virkelig fin dag i fjellet.

Flott rapport, nydelige bilder

Written by knutsverre 16.09.2020 22:17

Gratulerer med Fresvikbreen! Skal si der var maksimalt heldig med timingen! Eneste dagen med sol hittil i september!

Sv: Flott rapport, nydelige bi

Written by Hawkeye 17.09.2020 18:21

Takk for det Knut Sverre. Jeg har skjønt det har vært langt mellom finvær dagene denne måneden ja, og når det ble to av dem måtte begge benyttes:)