Rennevassvarden (15.09.2020)

Rennevassvegen p-lomme (840m) 15.09.2020 08:18
Varden på Rennevassvarden

Rennevassvarden

Dagens tur ble bestemt ut fra at mannen skulle på Notodden sykehus i dag og Anjing ikke kan gå så langt om dagen, har blitt en gammel hund.

Oppmøte på sykehuset kl 0715, så vi var på Opsal ved bommen kl 08,00. Skikkelig morgentur dette.

Det var nå byttet ut manuell bom med automatisk, slik at en kan kjøre og så må en betale innen 48 timer.

Jeg kjørte forbi fellessetra og tok inn til høyre gjennom et hyttefelt, så til venstre opp Rennevassvegen. Der kjørte jeg til bommen og parkerte der, plass til 2-3 biler, men det bør være mulig å snu også.

Turen startet med å gå 1 km på grusveg. Ikke mye motiverende når biler står parkert når en komme opp bakken, men slik er det. Mye fin mose langs vegen og rødfarge på blåbær og dvergbjørk og mye annet.

Stien startet til høyre etter å ha kommet opp bakkene, godt tråkk oppover helt til toppen. Den gikk mye i myr, men heldigvis ikke så blaut. Ellers steinete sti som det er i dette området. Først opp en bakke, så flatet det litt ut, så litt opp igjen for så å gå ned bratt, over en skar og så rett opp til toppen. Fint med røde rypebærblader og blåbærblader.

Flott utsikt her oppe 360 grader. Gaustatoppen raver i bakgrunn, Vindeggen Mefjell og Brattefjell ses tydelig, samt Skorve og litt av Mælefjell. Rennevassnutane ses godt, som får være en turmål en annen gang.

Sola skinte og det var vindstille, lite insekter, så helt topp. Vi tuslet ned igjen samme veg.

Bommen med parkeringslomme
Her tar stien av
Flata ut etter første stigning
Turmålet i sikte
Utsikt mot Rennevassnutan
Utsikt mot Kyrkjebygda
Varden med Gaustatoppen til venstre
Dette er kanskje det høyeste punktet
Rennevatnet
Vindeggen, Brattefjell og Mefjell
Anjing ved varden
Anjing slapper av på toppen med flott utsikt