Tron (14.09.2020)  4

Tron (1,665m) 14.09.2020 12:52
Visits of other PBEs Flattron P-plass (1,305m) 14.09.2020 11:36
Tron rasteplass (1,639m) 14.09.2020 12:26
Da var turen kommet til det ruvende fjellet TRON i Alvdal. Etter å ha besøkt Forollhogna 1332 moh.for to dager siden var det greit med en ny fjelltur når man var i området. Grått vær med regnbyger var i vente utover dagen så det var store muligheter for at tåka ville legge seg på toppen. Vi tok fatt på Norges nest høyeste bilvei like utenfor Alvdal som ville ta oss helt til topps på 1660 moh. Bomavgiften var øket til kr. 150.- som kunne betales via Vipps. Fin grusevei opp fjellet med en utsikt som ble imponerende etter hvert som man kom lengre opp i høyden. Hvor lenge ville været holde? Regnbygene nærmet seg faretruende. Oppe på Flattron ble vi enige om å parkere og gå de siste kilometrene opp til fots. En bil her oppe som kjørte ned da vi kom så ikke så mange på tur her idag. Stor og fin p-plass her så kan anbefale den siste biten herfra til fots. Bred og imponerende vei herfra til toppen med sine Trollstigen pregede svinger. Så kom tåka med yr i lufta som gikk over i regn og sikten forsvant helt men til topps skulle vi. Tylldalstoppen ble første stopp før selve hovedtoppen Tron. Tok meg helt opp til toppunktet hvor det lå is i en vannpytt. Her hadde det vært nattefrost. Ble ikke lange stoppen her før vi startet på returen ned. Tåka var nå blitt ganske tett med kraftigere regn. Da vi kom ned til ca.1400 moh. var vi under tåkebeltet og været lettet. Nede i bilen ble det en liten matpausen og oppsummering av turen. Enige om at det hadde vært en fin og spesiell tur selv om tåka kom. Man kan jo tross alt kjøre helt til topps for å nyte utsikten på en solskinnsdag ved en senere anledning. Kjørte så noen hundre meter før neste tur til Barals Minnesmerke her oppe på Flattron( se turrapport)
Her starter vi på Tronveien.
Oppe på Flattron,ja det er flatt her men snur vi oss 180 grader nå så ser vi.........
..........Tron toppen.Vi skal gå resten av veien opp.
Mye plass å parkere på her.
Da er vi godt igang.
Alvdal langt nede i dalbotten.
Denne ble brukt til å anlegge veien. Massene lå jo klare så det var bare å dose dem ut og forme veien.
Tåka siger på no.
Oppe ved veiskille Tron og Tylldalstoppen.
Varden på Tylldalstoppen var ikke særlig imponerende.
Tylldalstoppen.
Her er toppen på Tronfjellet.
Ikke mye til utsikt i slik et vær.
Farvel til TRON for denne gang.
Det er en solid fjellvei som er anlagt.
Ser ned mot Flattron. Det er et stykke igjen.
Mye reinmose i fjellene her.
Da er vi nede på Flattron og ser tilbake mot toppen som ligger inne i tåka.