Bruri (12.09.2020)

Written by ersystopo (Erlend Råheim) GSM

Ascents Brunkollen (1,665m) 12.09.2020
Bruri (2,001m) 12.09.2020
Lett jogg ut fra Snøheim, sterk vind og mye skyer og tåke. Målet - Bruri er min siste 2000 med relevant primærfaktor.
Forbi Svånåkollan, over bekk i utløpet av det litt større tjernet, så inn i moreneterrenget. Nå titter toppen fram, og det indikerer at det ikke nødvendigvis blir rein tåkepakke.
Botnen under Storstygge er mektig, så da dagen ikke er fotogen, er det et godt alternativ å legge seg denne stemningen av høgfjellsgryte på minnet.
Det ser ut som det er mange framkommelige seksjoner av den store ura som utgjør det meste av sørflanken. Jeg går til langt øst og sikter på et lite parti fast fjell litt skrått til venstre. Det viser seg bratt, og ura har mer isglasur jo høgere jeg stiger, så det blir litt reversering og re-planlegging underveis.
Etter et betydelig tidsforbruk i ura, kommer jeg opp litt øst for toppen. Så til topps, og livets siste nybestigning av en 2000-topp på hovedlandet er et faktum. Sjølportrett med Mysil Bergsprekken-look går i Snapchat uten lagring-fella, og i særdeles effektiv kuldeeffekt har jeg ikke overskudd til å spre slike bilder på flere plattformer.
Jeg ønsker å se nytt land og legger ut på østeggen. Her er det et litt kilent klyvepunkt, gitt nevnte isglasur. Etter hvert er ura mitt medium, og nå sikter jeg mot et par felter på breen hvor det kommer opp materiale. Langt nede ser det fristende ut å styre rett ned. Her er det imidlertid sva, og de er forræderske på grunn av isen. Så etter litt reversering sitter erkjennelsen om uras relative sikkerhet.
Endelig på breen, morene ut, sti, så skjøter jeg på med Brunkollen, som ligger alt for nær Snøheim til å bli utelatt. Litt lettere vær, kombinert med snøfall i høgda, gir flott stemning.
Min siste 2000-nybestigningstur er over.

Missing title

Written by ØyvindBergkvam 14.09.2020 10:37

Gratulerer med fullkommen liste Erlend :-)

Sv:

Written by ersystopo 15.09.2020 20:05

Takk! Det tok en del år, men jeg tør påstå at jeg har gjort litt annet innimellom.