Fløyfjellet, Sandviksfjellet og virtuell Syvfjells-tur (13.09.2020)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Starefossveien (150m)
Endpoint Samme (150m)
Røde Kors Buen (tuft) (415m) 13.09.2020 15:21
Brushytten (412m) 13.09.2020 15:23
Café Knatten (211m) 13.09.2020 16:15

Formålet med dagens tur var en tur til de to siste fjellene som inngår i Syv-fjellsturen som jeg ikke hadde besøkt tidligere i år, nemlig Fløyfjellet og Sandviksfjellet, og dessuten noen hyttetufter vi ikke tidligere har besøkt. Vi parkerte i Starefossveien og gikk slik som GPS-sporet viser, stort sett på vei og ellers på bra stier.

Første stopp var på stedet der Café Knatten tidligere sto.
Turen fortsatte til Fløyen der det klippes for Syv-fjellsturen. Utsikt fra Øvre stasjon mot byen.

Trollborg ruin
Trollborg er omtalt på side 54 i Bergensernes Fjellverden II (BFII), men kun med et bilde fra 1986 og usikre opplysninger om beliggenhet og eierforhold. Vi fant greit ruinen som ligger tett inntil stien fra sør mot Sandviksfjellet og like sør for dette.

Ruinene av Trollborg sett fra stien til Sandviksfjellet
Trollborg ruin sett fra vest
Trollborg sett fra øst

Beliggenheten av hytten er verifisert av Kjell51 (Kjell Øijorden) som identifiserte en hytte på dette stedet på luftfoto fra 1951 og hbar (Harald Barsnes) som har jobbet med samme sak.

Vi var så oppom Sandviksfjellet før vi gikk ned igjen til demningen ved Storevannet (klippestedet for Syvfjellsturen).

Herfra er det bare ca. 100 m til

Ruinene etter Fjeldborg (Mulehytten)
Denne hytten er ganske utførlig omtalt med tekst og bilder i BFII side 43-44. Hytten ble bygget i 1902 av brødrene Løland fra Mulen, og gikk derfor under navnet Mulehytten.

Solid og høy grunnmur står fortsatt
Gammelt skrot henslengt i grunnmuren
Murene etter Fjeldborg (Mulehytten) på platået øst for sørenden av Storevatnet
Fjeldborg i 1902. Kopiert fra side 43 I BFII

Hytteruinen ligger ganske nær og litt vest for den vanlige stien fra Storevannet opp mot Rundemanen. Her oppe er det et ganske stort og flatt område som nok har vært ryddet i forbindelse med byggingen av hytten. Sokkeletasjen var murt av stein med overbygning av tre med navnet FJELD-BORG innskrevet i gavlen. Hytten hadde forskjellige eiere og brukere opp gjennom årene. Den ble som mange av de andre byfjellhyttene ramponert og fikk sitt endelikt i 1963.

Vi hadde egentlig tenkt å besøke flere av hytteruinene i området, men været var så grått, vått og mistrøstig at vi ga oss med dette.

Syvfjellsturen ble i år for første gang i historien (siden 1948) avlyst pga coronasituasjonen. Først var den flyttet til denne dagen (søndag 13. september), men også dette arrangementet ble avblåst. Vi foreslo overfor Turlaget at Syvfjellsturen kunne arrangeres i virtuell utgave på samme måten som Sykkelturen Bergen-Voss, men fikk ikke gehør for dette.

Vi tenkte likevel at vi skulle besøke alle fjellene en eller flere ganger i løpet av 2020, og her er oversikten:
20. april Ulriken
17. mai Løvstakken
1. juni Rundemanen
8. september Damsgårdsfjellet og Olsokfjellet
9. september Lyderhorn
13. september Fløyen og Sandviksfjellet

Med dagens tur er ihvertfall alle toppene på Syvfjellsturen besøkt!