Nonstinden (13.09.2020)  5

Besteigungen Nonstinden sør (1.539m) 13.09.2020 13:13
Nonstinden (1.572m) 13.09.2020 13:26
Besuche anderer PBE Øvre Røsta p-plass (460m) 13.09.2020 10:32

Dette var siste dagen på årets Peakbooktreff. Forskjellige turvalg ble diskutert og mange ønsket å prøve Via Ferrata i Åndalsnes...noen ville reise østover og ta en topp på vei hjem. Værmeldingen for Romsdal var rimelig god og jeg ønsket meg nok en skikkelig tur denne dagen....gjerne med mange høydemetre. To topper ble diskutert,- nemlig Skjervan og Nonstinden. Valget falt på sistnevnte da Sunniva sa det var så vakkert inn Berdalen fra Innfjorden.

Det ble kun Sunniva, Ann-Karin og jeg som valgte å prøve på denne toppen som tydeligvis er sjelden besøkt på sommerføre. Dette er tydeligvis en super randotopp. Vi kikket litt på noen få turrapporter og mente at dette kunne bli riktig bra. Det ble det virkelig!!!

Vi parkerte på Øvre Røsta P-plass etter å ha passert "Tom Cruise" sitt helikopter litt lenger ned i dalen. Nå hadde vi hele terrenget for oss selv. Ingen å se på hele turen..annet enn ørn, skogsfugl og et par falker. Vi fulgte en god sti langs elva, men noen sti som tok av mot toppen fant vi ikke. Det ble litt bushing, men helt greit for noen tinderanglere. Vi koste oss virkelig i denne flotte naturen her inne. Dette er virkeleig et praktområde! Høye topper på alle sider....noen enkle og noen som sikkert trenger sikringsutstyr. HIT skal jeg definitivt tilbake. Kanskje allerede i høst.

Etter litt bushing kom vi opp på ryggen som gikk bratt oppover. ikke mange flater her oppe, men lettgått og hvilken storslått utsikt. Helt rått egentlig. Det var bare å nyte. Følte at beina var litt tunge i starten, men de ble bare bedre og bedre oppover. Noen ganger gikk jeg litt for meg selv og hadde noen korte "intervaller" Når man blir glad i motbakker...da har man det kjekt på tur!! To trivelige damer som gleder seg over en storslått natur...og står på for å nå toppen før været kanskje ville slå om....Noen lengre matpauser ble ikke tatt før vi var på vei ned igjen.

Etterhvert kom vi over på snøføre, men det gikk greit opp til fortoppen og toppen. Da kom dessverre skyene og vinden økte litt på. Den storslåtte utsikten ved toppvarden uteble...Sunniva og Ann-Karin ruslet nedover mens jeg sto og ventet 10-15 min for å vente på at tåke/skyer ville blåse vekk fra toppen. Det gjorde det i kun noen bittesmå sekunder, men ikke lenge nok. Noen få bilder ble det likevel.

Det ble en grei mars nedover ryggen med kun noen korte krysninger av ur. Overraskende egentlig. Ørn og falker kretset over oss i disse flotte omgivelsene. Da vi kom ned i det korte skogbletet skremte vi opp minst storfugl. De satt tett sammen inne i tett skog. Grei gange og lett krysniong av elva før vi igjen var på stien til bilen.

Takker Sunniva og Ann-Karin for en uforglemmelig tur.

Målet... Nonstinden 1578 moh.. men toppunktet ser vi nok ikke her.

Mot Litlevasstinden 1490 moh
Vekslende vær og spennende lys.
Sunniva og Middagstinden langt bakenfor.
Startzeitpunkt 13.09.2020 10:32

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.