Leteaksjon etter savnet person på piggetur (13.09.2020)

Written by kristoffergh88 (Kristoffer Günther Hansen) GSM

Ascents Galdhøe (2,283m) 13.09.2020

Etter helvetes drittværsturen fikk vi høre at en person som hadde gått fra Spiterstulen var meldt savnet. Vi ble ikke bedt om å dra ut og lete, og jeg tenkte at han med sikkerhet ikke ville overleve natten ute. Var 35ms i kastene, snø i luften og -5 på Juvass. Våknet idag kl 07.00 til relativt klart vær, men fortsatt 20ms. Tuslet bort og spiste frokost, og det ble ganske fort besluttet at føringstur på piggen idag ble avlyst grunnet vind, og at det ville være umoralsk å guide folk på et fjell der det var letemannskaper ute på søk. kl ca 8 ringte røde kors Juvasshytta og spurte om vi kunne bidra. Tofte og jeg hev oss rundt og fylte sekkene med varm saft, klær og breutstyr. Fikk plutselig kordinater på hvor de hadde sporet telefonen til savnede. Så med engang at dette jaggu var hulen til Sverre Nøkling rett øst for Løyftet. Vi ble kjørt til toppen av skiheisen med tråkkemaskin og med innbyterpuls tråkket vi oppover i motvinden mot Galdhøe. itt før Galdhøe så vi plutselig en mann komme i godt driv over styggebreen, og kort tid etter landet super pumaen og plukket han opp. Vi fortsatte mot løyftet til vi fikk beskjed at han var funnet. Alt later til at mannen ved en tilfeldighet har gått på hulen og tatt seg inn og funnet sovepose og andre godsaker der. Helt sykt. Det er omtrent 180grader feil av retning Spiterstulen, og du skal være super lokalkjent for å finne den hule. Snakk om flaks.

Yes

Written by kristoffergh88 13.09.2020 21:10

Ja han styrer på oppi der fortsatt. Utrolig som han holder ut

Hula

Written by 2000turer 13.09.2020 20:17

Gikk på hula en gang for mange år sia, i finvær. Kult å sjå, dette var rett etter dokumentaren på tv om Nøkling. Er han fortsatt "aktiv" i fjellet og bruker hula, om du veit?

Well done!

Written by SturlaS 13.09.2020 14:55

Jeg tenkte kanskje du var ute på oppdrag i snøkavet ja. Godt at det gikk bra - mot alle odds!

Den hula du snakker om; ligger den på moreneryggen rett øst for Løyftet? Jeg snublet over masse søppel der i sommer bestående av tøyrester, ødelagte soveposer, hermetikkrester osv. Vurderte å høre innom på Juvasshytta på returen men glemte det..

Sv: Well done!

Written by kristoffergh88 13.09.2020 15:08

Stemmer, that´s the spot. Har vært der i alle år jeg har jobbet på Juvasshytta. Vanvittig at han bare har loka rundt på må og få og tilfeldigvis gått på det skjulet der. Artig de kaller det er forlatt telt i mediene. Søppeldynge er nok mer beskrivende ja. Men uten den, hadde han nok ikke overlevd natten.