Bispen - glatt klyving i snøføre (11.09.2020)

Written by SunnivaR (Sunniva) GSM

Start point Trollstigen P (702m)
Endpoint Trollstigen P (702m)
Ascents Bispen (1,461m) 11.09.2020 12:06
Visits of other PBEs Bispevatnet bru (1,000m) 11.09.2020 10:04
Bispen - Nordryggen lett klyving (1,210m) 11.09.2020 10:50

Peakbook samling i Romsdalen - Topptur til Bispen

Da vi kjørte ned i Romsdalen torsdag kveld var det tydelig at det var endel snø i høyden, og at det kunne bli i overkant spennende med toppturene.

For å gripe tyren ved hornene ble det enighet om å gå på Bispen allerede på fredag. Vi våknet til en nydelig morgen ved Villa Vengetind med vindstille og sol. Generelt lite vind på turen, men enkelte perioder hvor det blåste noe. Bra det ikke ble 17 sekundmeter som meldt av Yr på toppen.

Bispen tårner rett opp fra Isterfjorden, og er litt av et blikkfang sammen med Kongen og Dronninga på høyre side når man kjører inn mot Trollstigen. Vi synes den så veldig staselig ut!

Vi fikk en flott kjøretur opp Trollstigen. Veldig lenge siden jeg har kjørt der. Det var ingen busser eller biler imot så vi fikk nyte den spekatkulære utsikten uten forstyrrelser.

Oppe på parkeringen traff vi alle de andre, og satte i gang opp stien ved Stigrøra til Bispevatnet. Videre langs "strandpromenaden" før vi etterhvert rundet oppover mot høyre og skaret mellom Bispen og Kongen. Heretter ble det stadig brattere oppover i ur.

Morten hadde med et 20m tau, og hang dette ut på 2 litt luftige klyvepartier hvor det glatte føret hadde gjort det uforsvarlig uten. Vi kom også til et lite strekke ganske høyt i klyvepartiet hvor det var for utsatt på vått føre, og Morten fant en sikrere vei noe til venstre for rødmerkingen.

Superflott rundskue på toppen med bl.a. Kongen i nordvest, Finnan i sørvest og Trollveggen i nordøst.

Alle greide seg fint til tross for at føret ikke var optimalt. En spennende og flott topp.

Tusen takk for turen.

Fra venstre: Bispen, Kongen og Dronninga med kronen
Ved Bispevatnet. Bispen til høyre med Kongen bak
Stigbotthornet (1597) i sørøst
Finnan (1786) tårner godt opp over Bispevatnet i sørvest
Bratt klyving
Stein, snø og stadig bratt oppover
"Baksiden" av Store Trolltind og Trollveggen
Toppstøtet til varden
Flott utsikt mot Kongen og ut mot havet fra toppeggen. Venter med den til en solskinnsdag med tørt føre
Kongen av Isterdalen

Hei

Written by GreteR 13.09.2020 20:58

Ble dessverre ikke romsdalstur på meg i år, men håper vi sees en annen gang. Fine turer og fine bilder !

Sv: Hei

Written by SunnivaR 14.09.2020 10:10

Ja, vi savnet deg alle sammen! Jeg gledet meg til å se deg igjen og få gått noen fine turer i lag. Håper det ikke blir like lenge til neste gang!