Brennhaugen og Rognhaugen i Hurdal (10.09.2020)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Brennhaugen (646m) 10.09.2020
Rognhaugen (718m) 10.09.2020
Vivangskollen (644m) 10.09.2020
Nok en flott høstdag som måtte benyttes selv om dette selvsagt måtte bety påfølgende kveldsjobbing for å ta igjen de tapte timene. Etter først en hjemmekontorøkt frem til lunch, satte jeg meg i bilen med kurs rett mot Hurdal. Sykkelen var med og denne var jeg helt avhengig av på denne turen. Jeg parkerte ved den åpne bommen rett nord for Gjødingelva. Grunnen til at bommen var åpen var naturligvis at jakta startet denne dagen, og det krydde av hunder og kamuflasjekledde menn med brennende jaktlyst! Jeg kledde på meg en gul vest og forsikret meg om at de ikke var på jakt etter mennesker før jeg satte avgårde oppover bakkene. Første mål var enden av veien ved Breimyra som ligger vest for Brennhaugen. Sykkelen ble parkert og dermed var det bare å labbe innover retning toppen. Det var mye våte myrdrag som måtte passeres, og det gikk som det måtte gå: plutselig sto jeg uti ei myr med gjørme opp til knærne! Jaja, ikke noe å gjøre med det. Da trengte jeg ikke være så forsiktig etterpå :-) Jeg passerte like ved Vivangskollen og gikk likegodt oppom denne først. Her var det ganske åpent og det var god utsikt vestover. Videre til Brennhaugen måtte jeg ned i en liten bekkedal før jeg snart kunne sette føttene på toppen av Brennhaugen. Fin kolle i vakre høstfarger, men dessverre ingen utsikt herfra. Tok litt mat og var glad det ikke hadde vært noe jaktaktivitet akkurat i dette området. Samme vei tilbake til sykkelen.
Neste mål var Rognhaugen. Først måtte jeg ned igjen til rundt 400 meter, før det var å tråkke oppoverbakke på nytt. Denne gang syklet jeg forbi Sørseterstua og nesten til enden av veien øst for Sovarhaugen. Her satte jeg fra meg sykkelen og gikk på fin sti opp til rundt 640 moh. Så var det slutt på moroa... Tett kratt og buskas videre til toppen som ikke var noe høydare i hele tatt! Stusselig, jeg hadde hatt litt forventninger til Rognhaugen av en eller annen grunn. Dermed var det å komme seg ned igjen og sette kursen hjemover.
Utsikt fra der hvor jeg gikk ut fra stien, like etterpå ble det helt tett kratt videre mot toppen