Bitihorn i Vang/Øystre Slidre (06.09.2020)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Bitihorn (1,607m) 06.09.2020
På vei hjemover etter en trivelig opphold på Elveseter hadde vi bestemt oss for å ta en tur opp på Bitihorn for å få et fint avbrekk på den lange bilturen. Vi kjørte over Valdresflya og parkerte i Båtskaret nedenfor toppen. Ingen av oss hadde prøvd denne ruta før, og vi gledet oss til å se hvor bratt det egnetlig var her. Etter stien og sporene å dømme så det ganske greit ut...
Akkurat da vi var klare til å gå fra bilen begynte det å regne/sludde og dermed var det bare å skifte til regntøy først som sist. Yr.no hadde lovet godvær i disse traktene denne dagen og vi regnet med at sola ville dukke opp igjen ganske snart. Dette viste seg å stemme, og en halv time oppe i bakken kom godværet tilbake :-) Turen opp gikk fint, ingen vanskeligheter for noen av oss. For både voksne og kanskje spesielt barn tenker jeg at denne ruta er mer interessant enn ruta som går fra sameleiren lenger nord. Vanvittig flott utsikt fra toppen, og ekstra stilig med regnbygene som hadde passert oss som vi kunne følge på deres ferd videre sørover. Kristian og Cecilie var med.
På vei opp mot Bitihorn i sludd og regn. Her har vi akkurat forsert de flotte sherpa-trappene i begynnelsen av turen
Regnværet har akkurat passert og gjort stien temmelig klinete
Kristian i godt driv på et lite klyveparti
Stilig utsikt med regnbyger i bakgrunnen
Bare noen hundre meter igjen til topps
Utsikt mot Bygdin og Jotunheimen fra Bitihorn
Bitihorn er en av Sør-Norges topper med best utsikt!