Sel/Vågå:Pannhøe og Sjugurdsjøpiggen fra Holsætrin (10.09.2020)  5

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Holsætrin (800m)
Endpoint Holsætrin (800m)
Ascents Pannhøe (1,599m) 10.09.2020 10:26
Pannhøe Vesttoppen (1,596m) 10.09.2020 10:26
Sjugurdsjøpiggen (1,634m) 10.09.2020 10:26

Jeg startet turen ved vakre Holsætrin. Her beiter hester rundt sætra og det er mange velholdte sæterbygninger. Det sto tre biler helt øverst ved stistarten og jeg var spent på om det var jegere oppi.

Jeg hadde ikke kommet over skoggrensa før jeg hørte det første skuddet. Det var nok ikke helt i nærheten, men jeg var spent på veien videre. Da jeg hadde fulgt stien opp mot Hestkneiktjørni så jeg spor i stien som lignet på hestehover. Oppe ved vatnet så jeg plutselig en rytter på vei oppover vest for Pannhøe. Plutselig smalt det både et og to skudd ganske nært. Da så jeg en jeger og en rype som falt, bare noen hundre meter foran meg. Det blåste meget friskt her, og såvidt jeg klarte å stå oppreist til tider. Jeg fant ut det var best å ta på en ekstra vindjakke , den er meget rød, og jeg regner med at jegeren så meg :-)

Lettgått terreng hele veien videre mot Pannhøe, hvor det var utrivelig mye vind og ikke forhold for å ta noen særlig lang pause. Jeg var spent på hvor sterk vinden ville være videre, men det gikk veldig greit. Hele etappen videre mot Sjugurdsjøpiggen er meget lettgått og det virket som vinden etter hvert løyet noe. Den siste bratte knekken opp mot Sjugurdsjøpiggen var flott, kjekt å ha litt brattere terreng. Jeg fikk en flott matstopp på toppen, i ly av varden. Her var det bare å ta inn over seg den flotte utsikten fra en meget flott topp.

Jeg valgte omlag samme retur for å slippe å runde altfor mye rundt Pannhøe.

Dette var virkelig en flott tur!!!

Over skoggrensa på god sti oppover mot Hestkneiktjørnin
Pannhøe nærmer seg
Her ser man en jeger som nettopp har skutt en rype noen hundre meter foran meg...!
Kvite bølger på Hestkneiktjørnin, blåste meget friskt!
Pannhøe
Vid og flott utsikt sørover
Den flotte ryggen opp mot Sjugurdsjøpiggen
Fra Sjugurdsjøpiggen nordover i retning Randsverk
Fra Sjugurdsjøpiggen mot Pannhøe
Toppen av Sjugurdsjøpiggen mot flotte Jotunheimen
Deilig lunsj med fremragende utsikt
Flott terreng med innslag av flott bergart