Sørdalsfjellet og Hornafjellet (30.08.2020)  5

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Vestre Kvammavatnet (1,010m)
Endpoint Samme (1,010m)
Ascents Hornafjellet (1,138m) 30.08.2020
Sørdalsfjellet (1,215m) 30.08.2020

Sørdalsfjellet og Hornafjellet

Etter en fin tur på Storehaugen kjørte jeg videre opp anleggsveien mot toppen av Helladalen. Dessverre kom jeg ikke helt opp til målet, da det fortsatt var snø som sperret veien ned ved Kvammavatnene. Fikk i meg litt lunsj og satte i marsj langs grusveien. Det sto fem andre biler parkert langs veien, men jeg så aldri hvor disse hadde gått tur. Etter 1,3 km på veien tok jeg av rett mot Sørdalsfjellet. Dette var en fin rute med svak stigning og greit terreng. Nådde toppen av Sørdalsfjellet på ca. 55 minutter.

Tok ikke sjansen på å krysse denne med bilen.
Nettopp forlatt anleggsveien.
Toppen av Sørdalsfjellet, 1215 moh.

Var innom alle topp punktene før jeg fant veien ned i sadelen mot Hornafjellet. Det er stedvis bratt ned NV siden Sørdalsfjellet, men ikke noe problem å finne en grei rute. På vei ned så jeg meg ut en grei rute opp på Hornafjellet, og denne fulgte jeg omtrent på meteren. Også Hornafjellet har flere topp punkt (ikke mindre enn 4), så jeg var selvfølgelig også innom alle disse. Fulgte en litt annen rute ned igjen fra toppen, men endte opp på samme sted i sadelen. Videre var det svak sti/dyretråkk langs Øvre Sørdalsvatnet før jeg startet på stigningen opp Skorvadalen. Denne er nordvendt, så det var en del store snøflekker som måtte krysses. Men likevel grei skuring å ta seg opp dalen. Etter fire timer på tur var jeg endelig tilbake til bilen, og det var bare å sette kursen tilbake til byn.

Sannsynligvis toppen av Hornafjellet, 1138 moh.
Det andre omtrent like høye punktet.
Nesten tilbake på veien.
Fortsatt litt is i igjen på flere vann.