Skotjernfjellet og Nordre Korsvatnhaugen Øst (01.09.2020)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Nordre Korsvatnhaugen Øst (614m) 01.09.2020
Rinilhaugen (613m) 01.09.2020
Skotjernfjellet (651m) 01.09.2020
Jeg parkerte bilen ved Bruvoll og syklet videre på gode skogsveier innover mot dagens mål som var Skotjernfjellet. Turen gikk via noen veikryss og til slutt ble det en del stigning før jeg kom til en snuplass på enden av veien nordøst for Bukkehøgda. Herfra ble det fottur videre mot toppen. Jeg fulgte en fin sti opp til skaret sør for høyde 622 før stien dreide sørover. Stien som stadig ble svakere kunne følges nesten helt frem til toppen. Jeg gikk bort på vestsiden på høydepartiet først, der det var satt et trigpunktmerke på kartet. Her var det åpent og fint med brukbar utsikt vestover mot skogkledde åser i Lunner. Turen videre opp til Skotjernfjellet var ikke lang, og punktet fant jeg midt inne blant noen trær. Ingen utsikt fra toppen, men like ved var det en fin åpen plass hvor det var fint å ta en rast. Fulgte omtrent samme ruta tilbake til Bruvoll.
Like før jeg passerte under hovedveien fant jeg ut at jeg hadde mer tid til rådighet; dermed ble kursen satt mot Nordre Korsvatnhaugen som var like ved siden av. Sykkelen ble parkert langs grusveien rett nord for toppen, og dermed var det bare å bushe seg opp den seige bakken. Temmelig ufremkommelig mange steder pga tett kratt og enkelte bratte skrenter, men til slutt sto jeg gjennomvåt av svette endelig på toppen. Null utsikt, og ingen antydning til stier opp hit! Jeg hadde lyst til å finne en litt annen vei tilbake og gikk derfor videre til Rinilhaugen som ligger rett vest for Nordre Korsvatnhaugen. Disse toppene er omtrent like høye, kun adskilt av et dypt og meget bratt skar. Det ble noe heftig klyving ned i skaret men heldigvis litt greiere opp igjen på den andre siden. Ingen topp å skrive så mye om dette heller, så dermed var det bare å finne en brukbar trase ned igjen til sykkelen og komme seg hjem.
Fint rastested underveis til Skotjernfjellet
Vest for Skotjernfjellet er terrenget åpent og fint, med grei utsikt vestover
Toppunktet på Skotjernfjellet er gjemt bort inne blant noen trær
Fint rastested like ved toppen av Skotjernfjellet
Det eneste området på Nordre Korsvatnhaugen som var litt åpent var selve toppunktet
Kolle like ved toppen av Rinilhaugen