Jeunne Genevois langhelg til Pyreneene (04.09.1992)

Written by NilsOS (Nils O. Solheim) GSM

Ascents Pic Carlit (2,921m) 04.09.1992
Puig de la Cometa (2,763m) 04.09.1992
Puig Peric (2,810m) 04.09.1992

Langweekend fra jobb i Geneve og turplanene var klare, men uten å bli enige om hvor det var meldt best vær. Det ble splittelse i leiren og to valgte å kjøre østover mot Cortina d' Ampesso pga dritvær i sydfrankrike, mens vi mente dritværet ville blåse østover og kjørte derved rett inn i de svarte skyene og styrtregnet.

Overnattet i Aix Les Thermes før vi neste dag kjørte over passet og til Porte Puymorenes og parkerte. Dagstursekker ble pakket og vi fikk en flott dag i skjort og T skjorte på tur via sydenden av Estang de Lanoux til toppen av Pic Carlit med fantastisk utsikt. Det var litt snø på toppen etter uværet som hadde passert. Dette er høyeste toppen i regionen Languedoc-Roussillon og département des Pyrénées-Orientales. Det ble besøk av Andorra på kvelden.

Dagen etter kjørte vi inn fra Mont Louis D60 til Lac des Bouillouses og parkerte før vi lesset opp telt etc og gikk opp til vannet Estany de l'Esparver hvor det ble teltleir. Flott her om kvelden med fullmåne og bål. Dagen etter ble det tur på Puig de la Comera/Puig Peric. (Litt usikker på hvilken vei vi gikk og om vi var på begge to)

Det ble en fin badestopp i middelhavet ved Cap d'Agde på returen søndag ettermiddag.

Unødvendig å si hvem som traff best med været ...